In de Vlaams-Zeeuwse grensstreek klagen bestuurders en bevolking nu al maanden over de nachtelijke toevloed aan Oost-Europese chauffeurs die – ook al is het verboden – parkeerterreinen en wegbermen als kampeerterrein gebruiken. Dit keer waren er weer klachten in Zelzate waar de Vredekaai als pleisterplaats werd ingericht. Gelijk was er stampei en besloot burgemeester Frank Bruggeman actie, harde actie.
Dus worden er nu briefjes onder de ruitenwissers gedaan, waarin in verschillende talen wordt aangegeven wat wel en niet mag. Daarnaast praat Bruggeman met horecaondernemers, die de vrachtwagenchauffeurs een douche en toilet willen aanbieden en waar de truckers een maaltijd kunnen nuttigen.
Vergeefse moeite van Bruggeman en de zijnen. Als de truckers Zelzate verlaten, poppen ze elders op. Als onkruid in een wegberm. Regelgeving negeren ze en betalen voor specifieke opvang of faciliteiten, dat willen ze niet, simpelweg omdat dat weer van hun loon afgaat. Deze week maakte ik weer eens een nachtrit van Londen naar Hulst, via de Kanaaltunnel, tientallen zonet honderden Oost-Europese vrachtwagens gleden aan me voorbij of ik aan hen. Parkeerterreinen onderweg stonden vol, in Noord-Frankrijk, West-Vlaanderen en rondom Gent. Ook in Zelzate en bij de grensovergang aan de Tractaatweg stonden trucks met opleggers geparkeerd. De gordijntjes in de cabine dicht, de chauffeurs al snurkende.Ik denk dat voor dit probleem toch een oplossing gezocht moet worden bij de vervoerders die deze goedkope loonslaven, want dat zijn ze nog altijd, in dienst nemen.
Waar ik me meer zorgen over maak is het rijgedrag van deze wegcowboys en de staat van onderhoud van hun materieel. Dat laat beide te wensen over. Zonder overdrijving durf ik te stellen dat van een op de drie opleggers die ik onderweg passeerde de verlichting ondeugdelijk was. En dan heb ik het nog niet over losfladderende zeilen en canvasdoeken, over wielophangingen die hun beste tijd gehad hadden en de combinaties scheef op de weg deden hellen, over loshangende onderdelen.
Bij een controle-actie enkele weken geleden in Duitsland bleek dat meer dan de helft van de Oost-Europese trucks eigenlijk niet op de weg zou mogen, omdat ze niet voldeden aan de voorschriften.
De Duitse politie noemde de resultaten beangstigend. De ernst van de gebreken variëerden van een breuk in het chassis tot niet goed functionerende remmen. Met name dat laatste werd bij veel voertuigen aangetroffen. De politie zei hierover: “Deze voertuigen zijn een behoorlijk gevaar op de weg. De chauffeurs brengen niet alleen zichzelf maar ook andere, onschuldige, weggebruikers in gevaar.”
En over het rijgedrag van de heren is ook wat te zeggen, hoewel er enige verbetering is de laatste twee jaar. Niettemin bleek recentelijk bij verkeersonderzoeken in nota bene Yorkshire dat in 70 procent van de verkeersongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren de chauffeurs van Oost-Europese komaf waren.
Overigens is het helemaal raar dat Oost-Europese chauffeurs op de meeste Europese snelwegen kunnen doen en laten wat ze willen. Bekeurd worden ze toch niet. Worden ze al jakkerend geflitst op ’s heren wegen, dan geeft dat geen zier, want alleen kentekens uit Nederland, Duitsland, België, Zwitserland en sinds kort Frankrijk kunnen door de flitssystemen verwerkt worden. Dus voor deze heren blijft het westelijk deel van Europa waarlijk het wilde westen. En dat baart me zorgen.
Kortom, wij als brave burgers betalen onze wegenbelasting en boetes en zij lappen alles aan hun laars. Wat je ze niet eens kwalijk kunt nemen; ze doen gewoon hun zin omdat dat kan. Het doet me denken aan de Bulgarenfraude. Wij brave burgers worden direct gepakt bij een kleine misstap, maar deze gasten bevinden zich riant buiten het bereik van de papieren tijgers van de overheid. Trouwens, de sloebers die die toeslagen hebben geïnd zijn daar waarschijnlijk geen cent beter van geworden. Bij hen valt net zo min wat te halen als bij deze chauffeurs.
Het is het bizarre gevolg van enerzijds naïeve open grenzen en anderzijds een overheid die denkt alles met formulieren, papieren controles en voorlichtingscampagnes denkt te kunnen sturen.