Wat iedereen al tijden wist weet nu ook de Terneuzense wethouder van stagnatie Frank van Hulle. Namelijk dat er geen parkeerterrein voor buitenlandse vrachtwagens komt in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. Volgens de wethouder is het niet gelukt om de financiering voor elkaar te krijgen. En dat is natuurlijk niet vreemd, want wie gaat nu kosten maken voor chaufffeurs uit Oost-Europa die sinds 2014 regelmatig kamperen op parkeerterreinen in de grensstreek, omdat de Belgen hen niet langs ’s Heren wegen willen zien vertoeven.
Overnachten op openbare parkeerterreinen in vrachtwagens is in België verboden en wordt zwaar beboet als er weer eens gecontroleerd wordt. En dat gebeurt nogal eens, alhoewel de laatste maand de Belgen een steeds grotere coulance laten zien. Bij Jabbeke en Mennekensvere zijn er in de nachtelijke uren weer veel meer Oost-Europese kentekens te ontwaren, maar alla. In de bebouwde kom van Zelzate zijn ze verdwenen, ze schoten allen de grens over. Naar de eerste parkeerplaats langs de Tractaatweg zuidelijk van Westdorpe die regelmatig bomvol met vrachtwagens staat. Is er geen ruimte meer op de parking, dan hangen ze met truck en al halverwege de berm tot de andere ochtend. De parkings zijn gaandeweg veranderd in vuilnisbelten. Wie de grens passeert moet door een walm van pis en strontlucht. Lekker.
In plaats van – net als de Belgen en Fransen – op te treden tegen de buitenlandse bermtoeristen, gedogen de Nederlandse overheden de gasten en wat begon als een probleempje weer ras een echt probleem. En voor problemen hebben ze in Terneuzen een echte topoplosser. Frank van Hulle. Hij zou er voor zorgen dat er een parking voor vrachtwagenchauffeurs op bedrijfsterreinenen zou komen. Niet dus. In Sas van Gent zou er centraal geparkeerd kunnen worden, niet dus. Bij Verbrugge Terminals wellicht, no way. In de Koegorspolder bij de entree van Terneuzen zou er een terrein worden aangelegd met voorzieningen…Nou ken ik eigenaren van land ter plekke, maar die hadden Van Hulle en zijn ambtenaren nimmer gezien of gesproken voor een eventuele grondtransactie. Kortom Van Hulle heeft, zoals gebruikelijk weer wat staan lulle’, en er is niets, maar dan ook niets in twee jaar tijd aan het probleem gedaan. Misschien wordt het nu eens tijd om op te treden tegen die gasten. Oh ja, en mocht de politie tijd en mankracht hebben, laat ze dan en passant ook even die vrachtwagens controleren. In Duitsland hebben ze dat ook een paar keer grootschalig gedaan en telkenmale bleek niet een van de trucks aan de wettelijke eisen te voldoen.