Hulst van the place to buy naar the place to be

23feb2011 587Van de ‘place to buy’ naar de ‘place to be’. Dat is de gedaanteverwisseling die de stede Hulst – in de ogen van het college van B en W en de voorlieden van de Ondernemersvereniging – moet ondergaan. En dat streven hebben ze recentelijk vastgelegd in een visie (weer een uit de koker van Ed Peerbolte, voorheen Impuls, VVD en nu bezoldigd voorzitter van ondernemend Hulst) waar iedereen zich achter geschaard heeft. Nou ja, bijna iedereen.

Hulst gaat er tegenaan, want ja, zo wordt met enige bombastisch geschreven: “Om het bestaansrecht van de binnenstad veilig te stellen voor de toekomst is het nodig NU in te grijpen om Hulstenaren en bezoekers dat ‘thuisgevoel’ te geven.”

Dat thuisgevoel? Wat is dat dan, het thuisgevoel. Zou de gemiddelde Vlaming die Hulst aandoet voor zijn wekelijkse boodschappen iets van dat gevoel merken of herkennen. Ben je mal, die komt omdat het in Hulst goedkoper kopen is dan in Sint-Niklaas, Stekene of Beveren. En als-ie dan nog met aanhang de binnenstad instruint doet-ie dat niet om zich thuis te voelen, maar omdat-ie nog zin heeft in een bolleke of witbier.
Maar Hulst gaat onder de bezielende leiding van de man die ooit Epe probeerde te ruïneren vooruit in de tijd. Hoe?
Antwoord: “Door de sleetse openbare ruimte her in te richten.”
Mooi zo, daar is met het project De Nieuwe Bierkaai reeds een mooi begin mee gemaakt, maar ook dat project is inmiddels verworden tot een molensteen om de nek van bestuurlijke Hulst. Een enkele Hulstenaar is van dat project wel iets beter geworden. Vraag het die man van InfraDEM maar eens.

En dan krijgen we ook weer eens de discussie over het blik in de binnenstad. Nou, in 1984 was dat een hot item, omdat Hulst welhaast verstikte in het rollende materieel, maar ja, toen kwamen ze nog, die kooptoeristen en nu is er geen sprake meer van een tekort aan parkeerplaatsen. Het ’s Gravenhofplein is alleen vol als er een rommelmarkt wordt gehouden, een enkele keer in het jaar.

Maar de visionisten weten het zeker; Hulst wordt the place to be “door
de dominantie van de auto in het stadsbeeld terug te dringen, zonder de
bereikbaarheid aan te tasten.”

Mooi is ook de volgende regel: “Door de plinten langs de ontmoetingsruimte
in te vullen (tegengaan leegstand), zonder dat daar (te) hoge vastgoedprijzen
voor betaald moeten worden.“ Je kunt ook lezen: “ Door de oksels te ontdoen van beharing zonder dat daardoor de huid enige beschadiging van kan oplopen…”

En dan wel de visionisten ook nog Hulst opstoten in de vaart der volkeren ‘door overnachtingsmogelijkheden aan te bieden die aansluiten bij de behoeften van de moderne recreant voor een meerdaags bezoek.’
Kijk dit soort geneuzel is mooi als er recreanten voor meerdaagse bezoeken Hulst zouden aandoen, maar die zijn er mondjesmaat geweest en dat is nooit echt veranderd. Als er werkelijk vraag naar overnachtingsplaatsen zou zijn, dan had een ondernemer in het ondernemende Hulst toch al lang actie ondernemen. Maar nee, kijk naar het hotel in aanbouw bij Chapel -le -bridge, denk nog eens aan de stoere plannen met de oude ING-bank. Het is hardlopen in vochtige leem in Hulst, het schiet niet op…
Maar nee, de Hulstenaren moeten zelf ambassadeurs worden en het volk in den verre gaan vertellen hoe schoon Hulst is, hoe machtig en magnifiek. De ingezetenen moeten de vestingstad als een merk bij de buitenwereld bekend te maken. Nou mooi, dat is in meer dan 800 jaar een beetje gelukt, maar NU moet het echt lukken, want “Hoe meer bezoekers Hulst trekt en blijft trekken, hoe meer
geld er uitgegeven wordt, hoe meer ondernemers er brood in zien, des te
meer kansen voor beleving ontstaan. Een vitale binnenstad, ook op termijn.
Het is NU tijd om de handen ineen te slaan!”

Weet je, ik denk in alle eerlijkheid, dat Hulst zich maar eens geen te grote broek moet aantrekken en in eerste instantie zich moet concentreren op de bevolking van Oost-Zeeuws-Vlaanderen en een beetje Waasland. Zorg dat het voorzieningenniveau op peil blijft, het onderwijs, de zorg en de sociaal-maatschappelijke dienstverlening voor zover die er nog is. Zorg dat het ondernemersklimaat goed is en laat ondernemers ondernemen. Die mensen weten maar al te goed wat hun reach is en wat het verzorgingsgebied van Hulst is.
Zeker probeer die binnenstad wat op te knappen, maar doe dat voor de mensen die er komen en die er wonen. En niet voor hen die wellicht zouden kunnen komen, want dan bouw je luchtkastelen.
Net als destijds in Ede.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2754328/1994/03/01/De-strijd-om-het-hart-van-Ede-is-nog-niet-gestreden.dhtml

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

3 reacties op Hulst van the place to buy naar the place to be

  1. Hans Kok schreef:

    Epe? Ede?

  2. Gerard Brand schreef:

    +31114692752 Helemaal mee eens Conny wat je schrijft.Hulst loop inderdaad buiten zijn schoenen maar dan ook op elk gebied.Hulst is met gemeentlijke belastingen een van de duurst van Nederland.Wil je bv subsidie voor zonnepanelen dan zijn ze ook niet thuis.Dus alles tot meerdere glorie van een select groep dat denkt dat ze de juiste visie hebben.Als de trent doortzet die ze voor ogen hebben dan gaat het de inwoners van Hulst alleen maar geld kosten en worden ze er wederom niet beter van

Reacties zijn gesloten.