Goede propaganda werkt in Zeeland

Unknown
Goede propaganda werkt nog altijd. De berichtgeving rond de voltooiing van de Sluiskiltunnel is daarvan het sprekende bewijs. De tunnelbouwers hebben het project ruim binnen de tijd en het budget weten te klaren is de boodschap die verkondigd wordt in alle talen. Ik kan best begrijpen dat dit nu allemaal de ronde doet, want laat ons wel een de medeopdrachtgever voor het project, de provincie Zeeland, kon zich na het debacle met de Sloeweg-overschrijdingen en die van de touretappe natuurlijk geen nieuwe misser veroorloven.
Dus moest de boodschap en alles rond het feestje met het vorstenpaar positief, glorieus en aansprekend zijn. Dat is aardig gelukt, maar of de waarheid niet een beetje geweld wordt aangedaan is een tweede.

Laat ik voorop stellen dat ik als Zeeuws-Vlaming, die uren heeft staan wachten voor de vermaledijde kanaalbruggen, blij ben met de aanleg van de tunnel. Het wegverkeer in de regio is met de verbinding verlost van een obstakel. Het zal de regionale economie goed doen, omdat de wachttijden voor vervoerders en anderen tot het verleden zullen gaan behoren. Ik ga er ook van uit dat de bouwers een goed product hebben afgeleverd. Veilig en niet zoals in Zelzate, een tunnel met problemen. Maar goedkoper en eerder, nou ja.

Bij de aanbesteding in 2008/2009 werd uitgegaan door de opdrachtgevers van een budget van 250 miljoen euro. Dat bleek alras te weinig te zijn, omdat de tunnel met op-en afritten 200 meter langer moest worden dan eerst gepland. Het budget werd vervolgens opgekrikt tot 275 miljoen.
Na aanbesteding wordt tot tweemaal toe de budgetprijs verhoogd, eerst tot 296 miljoen en later – toen de bouw volop gaande was – tot bijna 305 miljoen euro. De prijsverhogingen waren volgens de bouwers nodig om aan kostenstijgingen tegemoet te kunnen komen. Of die indexering echt nodig was valt te betwijfelen, immers in de voorbije crisisjaren was er bijna sprake van de-inplaats van inflatie. Hoe dan ook het budget voor de tunnel werd tijdens de bouw twee keer, met instemming van de Staten van Zeeland, verhoogd. Per saldo van 275 naar 305 miljoen euro. Nu roepen dat alles binnen het budget is gebleven is in mijn opinie een beetje makkelijk.

Hetzelfde geldt voor de opleveringstermijn. Die was in eerste instantie voorzien in de winter van 2014/2015. De termijn is op nadrukkelijk verzoek van de bouwers een half jaar verlaat tot medio juni 2015. Dat we daar nu een paar weekjes eerder een opgeleverde tunnel krijgen is een rekbaar gegeven.
We zouden voor hetzelfde geld ook kunnen stellen dat de Sluiskiltunnel dertig miljoen duurder is geworden dan eerst voorzien.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

3 reacties op Goede propaganda werkt in Zeeland

  1. Hans Kok schreef:

    Goed stuk! Ziekte van deze tijd, we verklaren alles tot succes.

  2. Peter Stroo schreef:

    Bij opdrachtverlening bedroeg de prijs al 295.6 miljoen. Het budget is dus niet na aanbesteding nog een keer tot dat bedrag verhoogd. De daarop volgende verhoging tot 305 miljoen was tgv een contractueel afgesproken indexering.

    En waarom noem je de 25 miljoen die uiteindelijk overbleven niet?

    Hetzelfde geldt voor de opleverdatum. Bij opdrachtverlening stond die op 30 juni 2015. Mede doordat het boren uitermate soepel verliep, kon die oplevering 5 weken vervroegd worden.

    Je mag wat mij betreft alle berichtgeving propaganda noemen, maar probeer dan ook zelf om niet alles negatiever uit te leggen dan het in werkelijkheid is.

    • van Gremberghe schreef:

      Bouwers hebben zich prima van hun taak gekweten. Veilig en snel werk, hopelijk is het ook goed, maar dat moet nog blijken.
      Bestuurders pralen nu met het project, dat is onterecht. En hoe je het ook draait of keert het budget is van 275 miljoen verruimd tot 305 miljoen.

Reacties zijn gesloten.