Hèhè, eindelijk heeft Zeeland er een. Een wethouder Hekking. U weet nog dat camerageile typetje van Van Kooten en De Bie dat immer voor burgemeester Hans van der Vaart van Juinen ging staan om de aandacht te trekken. Zeeland heeft er eentje gekregen in de persoon van Gertjan van der Brugge, oud Scalda-directeur, kandidaat Eerste Kamerlid voor het CDA, kandidaat-statenlid voor diezelfde partij natuurlijk, tot voor kort voorzitter van Biobase Terneuzen, ouderling, Rabobank-commissaris, toezichthouder bij SCEZ, grossier in bijbaantjes en nevenfuncties en nu dus ook Zeeuws Ombudsman.
Over Van der Brugges bestuurlijke competenties zult U mij niet horen, die zal hij best wel hebben en wat mij betreft mag hij baantjes verzamelen als een ander postzegels, alleen die laatste functie had hem niet toebedeeld moeten worden. Simpelweg vanwege de taak van de ombudsman.
Kijken we op de website van de Zeeuwse ombudsman dan lezen we de volgende taakomschrijving: „De Zeeuwse Ombudsman onderzoekt klachten over gedragingen van de aangesloten gemeenten of gemeenschappelijke regelingen. Dat kunnen gedragingen zijn van ambtenaren, bestuurders en bestuursorganen. De Zeeuwse Ombudsman zal na het onderzoek zijn oordeel geven en daarbij, indien noodzakelijk, aanbevelingen doen. Waar mogelijk zal hij door bemiddeling proberen de partijen tot elkaar te brengen.”
Als je dat zo leest, dan is het natuurlijk van essentieel belang dat de ombudsman in kwestie onpartijdig en onafhankelijk is. Dat staat ook bij de verdere rolbeschrijving van de functionaris. Maar in het geval van Gertjan van der Brugge is die onpartijdigheid en onafhankelijkheid verre van gewaarborgd. De man is bestuurder, politicus, die overal in het Zeeuwse tentakeltjes heeft uitgespreid en dan moet het een keer fout lopen.
Stel dat enkele Terneuzense zaalexploitanten de gemeente Terneuzen aanklagen voor concurrentievervalsing door steeds maar publiek geld te stoppen in het noodlijdende biobase trainingscentrum waar geen trainingen of lessen gegeven worden, maar kinderpartijtjes, congresjes en andersoortige activiteiten die prima in bestaande zalen verzorgd kunnen worden. Stel dat Terneuzen die kritiek afdoet als gelul en de exploitanten – het kan zomaar gebeuren – zich wenden tot de Zeeuwse Ombudsman voor genoegdoening, dan wel bemiddeling. Valt er van de Ombudsman dan een onafhankelijk en onpartijdig oordeel te verwachten, wetende dat hij jarenlang dat noodlijdende centrum liet voortbestaan, ik denk het niet. Ik weet zeker van niet.
Of een ander geval. Boze ouders die hun kroost niet meer met de bus tijdig op het ROC in Goes kunnen krijgen omdat de dienstregeling van het openbaar vervoer dit onmogelijk heeft gemaakt. De provincie praat nog met de concessiehouder over wijzigingen van de dienstregeling, maar daar valt weinig van te verwachten. Nee, dan wenden die ouders zich tot de Zeeuwse Ombudsman. In feite, als we even verder terug in de tijd gaan, de veroorzaker van veel problemen. Want, was Van der Brugge niet de man die de fusie van de Zeeuwse ROC’s najoeg en afdoende meer dan veertig ROC-opleidingen in Zeeuws-Vlaanderen om zeep hielp, waardoor honderden Zeeuws-Vlaamse jongeren nu gedwongen zijn om naar Goes of Middelburg te reizen, terwijl ze vroeger (met de fiets of brommer) naar Terneuzen konden. Ja, Van der Brugge was de fusieman.
En denkt U dat die een onpartijdig, onafhankelijk oordeel geven gaat over de recentelijk gerezen problemen op vervoeren, dan wel scholingsgebied. Me dunkt van niet.
Maar goed, ik moet ook niet te veel zeuren of klagen. Want, zo zegt Van der Brugge in zijn eerste jaarverslag (waarvan nog geen maand infunctie): „Mensen die veel klagen, zijn dus niet a priori mensen die veel ‘zeuren’, is de boodschap.” Waarbij hij verder nog aantekent: „Dat veelklagers vaak ook veel gelijk hebben.”
Need I say more?
Conny, dit is werkelijk te gek voor woorden. Goed gesignaleerd. Een partijpoliticus die ombudsman wordt. Zoals je terecht opmerkt dient een ombudsman onpartijdig en onafhankelijk te zijn. Dat is die Van Brugge niet. Bizar. Wie haalt het nou in z’n hoofd om iemand met dit profiel te benoemen tot ombudsman? Anders gezegd, zijn de mensen die hem benoemd hebben evenmin onpartijdig en onafhankelijk? Je zou het bijna gaan denken. Evenals de mensen die de mensen benoemd hebben die Van Brugge benoemd hebben.
Het zal niet zo zijn dat dit uitsluitend in Zeeland voorkomt, maar als zoiets voorkomt is het vaak in Zeeland. Wat doen we eraan? Naar de Zeeuwse ombudsman stappen helpt niet.
Conny, ik heb er een stukje over gemaakt. Ik ben nog nauwelijks van de verbazing bekomen.
https://georgeknightlang.wordpress.com/2015/03/25/de-zeeuwse-ombudsman-is-onpartijdig-en-uitgesproken-cdaer/
Conny,
Deze meneer zou zich niet meer als Zeeuws ombudsman mogen roeren omdat hij op de 7-de plaats staat (155 stemmen) van de grootste partij in de Zeeuwse Staten, het CDA. Hoewel nog niet beëdigd, lijkt het mij ongewenst om vanuit méér dan een hoedanigheid een toezichthoudende functie ten opzichte gemeenten er op na te houden. Ik begrijp dat sommige carrièrestappen niet altijd naadloos aansluiten, maar hier heeft de Zeeuwse ombudsman gesproken op het moment dat hij al wist dat hij met bijna volledige zekerheid Statenlid zou worden. Je weet dat de VVD intern rücksichtslos bestuurlijke integriteit handhaaft en ik roep andere partijen op dat ook te doen.
Het bevreemdt mij dan weer dan de Zeeuwse media hier geen melding van maken…
Conny, nog een recent voorbeeld – heb jij dan in de media gezien dat er een relatie gelegd werd tussen de uitspraken van Lonink naar aanleiding van onze motie vorige week in de gemeenteraad van Terneuzen over Biobase en het bericht een paar dagen later waarin Scalda de samenwerking met Biobase beëindigde? Waarschijnlijk vindt men dat te ingewikkeld als onderwerp en beschrijft het als afzonderlijke gebeurtenissen.
Jammer Michiel dat de VVD de motie schielijk terug trok toen Lonink melde dat het allemaal goed zou komen, men was druk bezig. Liever een weggestemde motie dan geen motie. Op deze manier stoer doen en dan geen ruggengraat tonen wordt de kiezer niet blij van. Overigens hoort Dhr. Bruggeman geen ombudsman van Zeeland te zijn. Pappen en nathouden, Ze deden een plas, ze dronken een glas en alles bleef zoals het was.
Als je alleen staat tegenover de coalitie heeft het geen zin om uitspraken te ontlokken die uitgelegd kunnen worden als het tegenovergestelde van wat je wil bereiken. De winst is dat Lonink heeft toegezegd om als gemeente geen financiële verplichtingen voor Biobase aan te gaan zonder de raad te informeren. Laat je niet te veel leiden door de manier waarop de PZC het beschrijft zou ik zeggen.
Zo werkt het nu eenmaal in Nederland en zeker in Zeeland. Pappen en nathouden en dan hopen dat problemen vanzelf oplossen, volgens het aloude principe: ‘van uitstel komt afstel’. Bovendien is weer een van de bestuurlijke vrinden onder de pannen.
Michiel Groeneveld.
Dank je de koekoek ´t is ´m geraden de raad te informeren over financiële verplichtingen die de gemeente aangaat t.a.v. Biobase of wat dan ook. Dat is de normale (verplichte) gang van zaken lijkt me in het systeem dat gemeente politiek heet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dualisme_%28politiek%29
Nee, hoor Frits; deze coalitie heeft het college een eigenstandige bevoegdheid gegeven in een verordening die ze instaat stelt om soms wel tot €3 ton een uitgave te doen met verantwoording achteraf – als je het ziet en er naar vraagt.
Dit zal toch niet gebeuren zeker, hoe arrogant hypocriet kun je zijn??
Overigens denk ik dat deze blogschrijver een uitstekende ombudsman zou zijn met veel dossierkennis maar das nu niet aan de orde…
Niettemin dank voor het compliment.