Zeeland….een beetje anders

pzl-logoWe mogen er normaal uitzien, maar we zijn het niet. Er zijn er slechts 380.000 van ons soort. Sommige mensen denken dat we een beetje koppig zijn, sommigen zeggen dat we bescheiden zijn. We zijn slechts een beetje anders.
Natuurlijk zijn we koppig. We bevochten het water eeuwen achtereen, daardoor werkten we hard, onverdroten. Ons werd geleerd dat hard werken uiteindelijk betaald wordt en dat gebeurt ook….

Dat beeld, van die hardwerkende Calvinistisch Zeeuwen op dat vruchtbare landje in zee, wil de provincie Zeeland nu met een Thumbedvideo op het Vimeo-kanaal vermarkten als het imago van Zeeland. Krachtig, innovatief, ondernemend, mooi met goed volk, al zijn we maar met weinigen. Vorige week verscheen het filmpje – wat overigens goed gemaakt is – op internet. De PZC meldde al ras dat het viraal ging, maar met 5000 kijkers kun je dat moeilijk zeggen. Het bericht geeft feitelijk maar weer eens aan dat het digitale denken bij Wegener nog in de kinderschoenen staat. Maar goed, het filmpje is inmiddels – na een week – door 35.000 mensen bekeken, maar net als met eerdere VVV-producties zie je dat de aardigheid er snel af is en de statistieken de weg naar beneden weer gevonden hebben. Op zich niet vreemd, want wat heb je aan een aardig filmpje zonder aanvullende campagne, beleid of actie? Weinig dus.

Het is dan helaas niet meer dan een beetje, slecht uitgedokterde, propaganda.
Een beetje anders dan anders, maar ook niet meer dan dat.
Omroep Zeeland stelde terecht gedeputeerde Carla Schönknecht (ex-VVV-directeur dus gek op filmpjes van dit kaliber) vragen over de kosten en het ontbreken van aanvullende actie. Over de kosten liet de bestuurder zich (wijselijk) niet uit en over de aanvullende actie wist ze te melden dat er eigenlijk een website bij had moeten horen, maar die zou pas over twee weken klaar zijn. Wel mevrouw Schönkneckt, dat betekent dan dat u helemaal geen regie hebt over deze campagne. En dat is ook niet voor het eerst. Dit filmisch beeld van dit werklustige land in zee gaat weinig overzeese investeerders, bedrijven of ondernemers aantrekken, dat kan ik u bij voorbaat verzekeren.

Simpelweg, omdat de Zeeuwse propaganda grotendeels gebaseerd is op ouderwetse lokatie-en vestigingsfactoren die vandaag de dag amper nog tellen. Hardwerkende mensen, een gunstige ligging aan diep vaarwater, vruchtbaar land dat interesseert een Chinese of Braziliaanse big shot helemaal niet meer. Zeker niet als die hardwerkende mensen synoniem zijn aan hoge arbeidskosten, dat voor het schoonhouden van dat vaarwater en dat vruchtbare land allerhande belastende milieuregels gevolgd moeten worden, die alleen maar hinderlijk zijn.
Die overzeese decision-makers willen overweldigd worden met cultuur, met culinaire verrassingen, met golfbanen, met geëtaleerde rijkdom die ook zij – als ze zich hier vestigen – willen vergaren, nuttigen en gebruiken.
Zij willen lage loonkosten, lage energiekosten, geen geneuzel met regels en wetten en als het even kan goedkope grondstoffen.

Zeeland poetst een jaren ’60 imago op dat passé is.
Het is allemaal een beetje anders.
En dat besef ontbreekt nog steeds in de Middelburgse abdij.

http://youtu.be/a2KZoP-3IlQ

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 reacties op Zeeland….een beetje anders

  1. Een zeer krachtig filmpje!

    Misschien inspireert het de bestuurlijke dames en heren van onze provincie om te gaan handelen naar de geest van deze boodschap.

    Misschien was dit wel een “therapeutische” videoboodschap voor intern gebruik Conny… 😉 #hetglasishalfvol

  2. Peter schreef:

    Einstein verwoordde het ongeveer zo: waanzin kan worden gedefinieerd als steeds hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten. Dat gevoel heb ik ook bij die Zeelandpromotie. Wat hebben we al niet langs zien komen de afgelopen 15 jaar?

    Zorg eerst dat je zaken op orde zijn, dat wonen aantrekkelijk en betaalbaar is, de horeca aantrekkelijk, echt gastvrij en betaalbaar is, dat huurprijzen voor winkels betaalbaar zijn en bijzondere winkeltjes een kans krijgen, dat niet alle veranderingen ten goede in eindeloze procedures verzanden.

Reacties zijn gesloten.