Het fiasco dat Delta heet

Unknown“Zelfs de knapste koppen kunnen niet voorspellen hoe de energiemarkt zich de komende jaren ontwikkelt”, zei president-commissaris Daan van Doorn van Delta in de PZC, nadat de Delta-directie vandaag politiek Zeeland had laten weten dat een dividenduitkering de komende jaren maar even vergeten moet worden. Met die uitspraak gaf de Deltaroerganger zelf al aan zich niet tot de knapste koppen te rekenen en dat gebrek aan marktkennis (overigens niet alleen bij hem) bij Delta heeft de Zeeuwse nutsonderneming de voorbije jaren al aardig in de problemen gebracht. Na verschillende verlieslijdende avonturen in zonnepanelen, kolencentrales en een overfixatie op kernenergie (nog los van allerlei fratsen in de telefonie e.d.) mogen de Zeeuwse overheden (de aandeelhouders) niet meer geloven in financiële voeding uit Middelburg.

De energiepoot van Delta (ach arme ooit de PZEM) lijdt verlies. Dit jaar 50 miljoen, volgend jaar waarschijnlijk ook en in 2015 wellicht een kleine 90 miljoen. Ja, en die misère dacht Delta enigszins te kunnen keren met de aankoop van een vuilnisboer, maar die deal is uiteindelijk niet doorgegaan en daar moet Zeeland echt niet om treuren, want ook in het vuil lopen de verdiensten fors terug (tenzij buitenlandse troep verbrand of verwerkt wordt).
Nee, het reusje van ooit loopt nog jaren op lemen voeten en terwijl andere provincies welgevulde vleespotten hebben na de verkoop van hun aandelen in de energiebedrijven zit bestuurlijk Zeeland (en dus wij Zeeuwen) opgescheept met een schier onverkoopbaar, verliesgevend, nutsbedrijf. Dat – van Doorn zegt het – kennis van de markt ontbeert, kreunt onder reorganisaties en door de aandeelhouders (de dividendvangers van weleer) echt niet de juiste richting ingestuurd zal worden.
Het gelijk van de scheidende baas van Terneuzen (ooit alleen Axel) laat zich blijken. “We hadden Delta moeten verkopen toen er belangstelling voor was, maar ja, men (gemeenten en provincie) durfde niet uit vrees voor het dividendverlies.” Welja, nu valt dat verlies ook te noteren en is er geen energiegigant serieus geïnteresseerd in de Zeeuwse multi-utility company. Dat wordt dus straks opsplitsen en in stukjes verpatsen.

Wat er ook gebeurt, de Zeeuwen, die zullen dat eens goed gaan merken.
Bij Delta zullen er banen verdwijnen, dit jaar al, maar de komende tijd zeker nog meer. En de servicegraad van Delta zal zeker niet verbeteren (het gedoe met die duizenden niet verstuurde afrekeningen deze maand is een mooi voorbeeld), het tegendeel vrees ik en mensen zullen – dat valt nu al op – vaker genegen zijn om over te stappen op andere (goedkopere) leveranciers. Provincie en gemeenten zullen bij het uitblijven van dividend ingrijpend moeten gaan snijden in hun budgetten, waarmee het fiasco van Delta, dubbel door het volk van Zeeland betaald zal worden. Gelukkig hebben we Zeeland Seaports nog (een beetje)…

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

3 reacties op Het fiasco dat Delta heet

  1. Het gaat wel heel slecht bij Delta, de kerstpakketten zijn afgeschaft, nu is het een lijstje om mooie herinneringen in te bewaren.

  2. Stan de Bakker schreef:

    En waar worden de roverhoofdmannen van Delta berecht? Nergens, vrees ik, want die gaan er met de pot vandoor, hun kompanen in vertwijfeling achterlatend……

    • M. Groeneveld schreef:

      Doe effe normaal net je roverhoofdmannen! Delta moet van staatswege bij haar klanten via de nota energiebelasting heffen waarmee onrendabele windmolens gesubsidieerd worden die -als het waait – met goedkope stroom de klassieke energieopwekkers – o.a. Delta – uit de markt drukken. De roverhoofdmannen komen hier van links, hoor!

Reacties zijn gesloten.