Zeeuwse Kaalslag voor de Veiligheid! (met naschrift)

23feb2011 559Als het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland daadwerkelijk bomen die dichter dan vijf meter langs de rijweg staan omwille van veiligheidsredenen gaan kappen, dan is dat nieuwe beleid – dat volgens waterschapsbestuurder Sophie van ’t Westeinde – nog in de pijplijn zit een vrijbrief voor een ongekende kaalslag in Zeeland. Dan is het gedaan met de glorie van de beboomde binnendijken, klaar met de majestueuze groene kathedralen in de vlakke polders, dan is Zeeland weer een stukje verder naar de kloten. Laat dat beleid dan ook maar in de pijplijn zitten. Voorgoed en eeuwig.

Zeker, er knallen in Zeeland nogal eens wat auto’s tegen bomen. Maar in hoeveel gevallen ligt bij die ongelukken de schuld bij de boom? Als we die redenering vasthouden, dan moet het waterschap ook maar eens beginnen met het dempen van sloten en andere waterlopen waar ook met enige regelmaat automobilisten in verzeild raken met alle gevolgen van dien. Haal dan ook overal maar die borden, schrikhekken en lantaarnpalen maar weg, want ook die blijken nogal eens door rijdend, dan wel vliegend blik, geschonden te worden.

Kijk, het is een loflijk streven om de verkeersveiligheid te dienen en het aantal verkeersslachtoffers te reduceren het liefst tot nul, maar dat kan ook anders. In bepaalde gemeenten worden op rijwegen obstakels geplaatst om het rijgedrag van mensen nadrukkelijk te beïnvloeden, door die obstakels, remmers, bulten, broodjes en krokodillenruggen wordt (te) hard rijden schier onmogelijk gemaakt en wordt de kans op ongevallen ook gereduceerd. Die redenering volgend zou het misschien juist goed zijn om veel meer bomen langs de rijwegen te plaatsen en nog dichter bij de rijbaan dan die vijf meter.


Naschrift
Voor de goede orde heb ik vanmiddag even het Land van Hulst doorkruist om te bezien of de bomen langs heren wegen in deze contreien daadwerkelijk oprukken en een gevaar vormen voor weggebruikers. Antwoord is, ja er staan veel bomen langs de wegen. Dunne en dikke, soms wel op een meter afstand en die – al zijn ze recentelijk gekapt- hebben er gezien de dikte van de stammen alras veertig jaar gestaan. En zonder dat er iemand tegen geknald is. Ja, er staan bomen gevaarlijk, maar dan nog zullen er bestuurders moeten zijn die er tegen willen knallen, want de meeste bomen die ik tegenkwam bewogen niet, althans niet met hun stammen. Ook trof ik enkele onverlaten (ook weer die verrekte populieren) aan die het wegdek met de wortels hadden beroerd. Voorwaar een slechte zaak voor de verkeersveiligheid. Kappen die hap dus, weg ermee.
En dan een nieuwe beplantingsplannetje uitvoeren als enkele jaren geleden is gebeurd bij de Provinciale weg Zaamslag-Terhole. Wat super geknotte knotwilgjes achter het fietspad aan de ene kant en in ketenen geslagen klein geboomte aan de andere kant, ver van de weg af. Het ziet er fantastisch uit (maar niet echt).

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

6 Responses to Zeeuwse Kaalslag voor de Veiligheid! (met naschrift)

  1. frits jansen schreef:

    Een onzalig plan. Weer typisch doorgeschoten ambtenaren geleuter, heil aan de maakbare samenleving, steeds meer onleefbaarder en over gereguleerd. Over 20 jaar rijden we sowieso, en steeds meer in een zichzelf sturende auto en die rijden niet tegen bomen toch?

    • Peter schreef:

      Dat gaan we nog zien. Elke nieuwe uitvinding heeft zo zijn eigen nadelen, blijkt na een tijdje.
      Het beleid is gericht op minimalisering van risico’s, letsels en overlijdens. Tegelijkertijd wordt de zorg zodanig uitgekleed dat dementerende bejaarden een serieus veiligheidsrisico vormen en verwarde psychotische mensen door gebrek aan behandeling op straat lopen. De overheid is een veelkoppig monster.

      Bomen nemen enorm veel fijnstof uit de lucht en zetten CO2 om in zuurstof. Dat scheelt heel veel ziektes, bij een veel grotere groep mensen.

  2. Jan Zegers schreef:

    In Frankrijk zie ik op wegen met veel bomen dat in bochten en andere gevaarlijke plaatsen vangrail voor de bomenrij geplaatst is.
    De bomen blijven staan en de veiligheid is gewaarborgd. Het zal je kind maar zijn die in een doldrieste bui zijn eerste leergeld betaalt.

  3. Wim Diepeveen schreef:

    Ik stel van harte voor om alle bestuurders naar een verplichte cursus stuurvaardigheid te ‘sturen’, voorafgegaan door een opleiding bestuursvaardigheid voor alle politici en ambtenaren, ook die aan het raam zitten.

  4. Goesenaar schreef:

    Man valt van ladder: Alle ladders verbieden
    Man verdrinkt in zee: Zwemmen verbieden
    Man komt om tijdens ballonlanding: Alle ballonvaarten verbieden enz..

Reacties zijn gesloten.