Maar of Jan Sips nou goed nagedacht heeft over zijn laatste exercitie, wel dat durf ik te betwijfelen. Het VVD-raadslid vindt nu – inhakend op de actie van wat particulieren en de PvdA-wethouder Cees Liefting voor een tolvrije tunnel – dat de Westerscheldetunnel het beste in Zeeuws-Vlaamse handen kan komen.
Het beste? Een konijnenpijp van dik een miljard in eigendom nemen. Een infrastructurele verbinding die het Rijk maar wat graag aan Zeeland overdeed in Zeeuws-Vlaamse handen. Wie zijn handen dan? Die van de gemeenten? Hulst, Terneuzen en Sluis?
Sips spreekt in de PZC van “een wild plan dat het onderzoeken zeker waard is”. Nou beste Jan, dat het een wild plan is klopt, maar omdat nu te gaan onderzoeken lijkt me niet echt verstandig. De provincie betaalde enige jaren terug bijna 90 miljoen voor het terugkopen van het rijksdeel der aandelen, los van de afkoop van de exploitatie van bijna 900 miljoen euro.
In de optiek van Sips kan Zeeuws-Vlaanderen als het de tunnel in eigendom zou hebben zelf bepalen wat er met de tolgelden en extra opbrengsten gebeuren gaat. Probleem is echter dat Zeeuws-Vlaanderen van die tol afwil, gewoon klaar amen uit. En dat geldt dan ook voor mensen die van de andere kant de pijn inwillen.
Die tol, daar moet een punt achter worden gezet. Dat is de inzet van die campagne ook.
En ik weet dat die campagne ingegeven wordt door populisme,
En ik weet dat er nog lang tol betaald zal worden
En ik weet dat de tunnel Sluiskil deels uit tolgelden is bekostigd.
Neemt niet weg dat ik vind dat mensen een tolvrije verbinding mogen en kunnen eisen. Wat zo’n tunneldirecteur daar ook van vinden mag. Ik vind dat Cees Liefting best een tweede Honoré Colsen mag worden, maar ik vind niet dat Zeeuws-Vlaanderen een tunnel moet kopen.
Conny, het staat je natuurlijk vrij om te vinden wat je vindt, maar wat jij “de afkoop van de exploitatie” noemt is toch niet meer en niet minder dan de optel som van de bedragen die de provincie bijdroeg aan de veerdiensten en de tunnel. Geld dat ze al tientallen jaren bijdroegen aan een Westerschelde-oeververbinding, in welke vorm dan ook. Al die bedragen tot 2033 bij elkaar waren voldoende om de tunnel uit de schuld te helpen. In één keer. Begrijp goed dat jij vindt dat terugbetaling van provinciale bijdrage onderdeel van de transactie zou moeten zijn? Ik kan dat nauwelijks geloven.
Nou goed, waar het in ieder geval om gaat, is dat de tolopbrengsten sluipenderwijs voor van alles en nog wat gebruikt worden door de provincie, terwijl de basisgedachte was: we betalen tol voor de tunnel tot dat hij is afbetaald en daarmee basta. En dat punt kan sneller bereikt worden dan de manier waarop het nu geregeld is, denken wij.
Tunnel tolvrij betekent niet dat Zeeuws-Vlaanderen er nog eens extra voor gaat betalen. En daar komt het wel op neer als de regio dit VVD-opzetje volgt. Toch…
Ik denk het niet, maar we weten het pas als het onderzocht is, toch? Je exploitatie wordt bijvoorbeeld anders als je anders af schrijft. Nu €28 miljoen per jaar. Die tunnel is toch geen nul euro waard in 2033? De provincie denkt van wel. Ik ken tunnels die bijna drie keer ouder zijn en nog steeds waarde hebben. Ik ken ook tunnels waar gewoon niet op afgeschreven wordt. Afijn, het kan allemaal wel wat creatiever in het voordeel van de gebruiker.
Ben een beetje bang dat de 3 gemeenten hem ook als een melkkoe gaan gebruiken om hun begroting sluitend te krijgen.
De tunnel moet je volledig afschrijven in die periode. Je kunt hem wel een waarde laten houden maar die komt alleen tot uiting als je hem verkoopt, wat weer tot tol zal lijden. Een investeerder wil nu eenmaal ook rendement.
De Zeeuwse Vlaamse gemeenten kunnen natuurlijk wel het goede voorbeeld geven door het tolvrij maken maken van hun gemeente.