Zeeland Seaports en de navel van de wereld

Navel van de wereld, Paaseiland

Navel van de wereld, Paaseiland

De WCT is inmiddels slechts een stipje op de horizon. Dat zinnetje trof ik aan in de PZC in een stukje over de tegenvallende verslagcijfers van Zeeland Seaports. De Westerscheldecontainerterminal is voor het Zeeuwse Havenschap verworden tot een stipje aan de horizon. Toevallig had ik deze week een kast opgeruimd en een meter papier over die ooit gewenste containerhaven in de blauwe clicko gekegeld. Hebben de verenigingen er nog iets aan.

Nee, die WCT komt er nooit meer, wat ze bij het Havenschap er ook van mogen denken. Frisse Harry (van Waveren) had in 2006/7 de boel al planologisch afgeschoten, terwijl er toen, met een aangepaste terminal kansen lagen. Het Havenschap zelf had een mogelijke exploitant laten schieten (in de veronderstelling dat anderen zich zelf wel zouden melden, maar dat bleek een flinke miscalculatie) en de Staten van Zeeland had destijds – zoals zo vaak – last van vliegangst. Bang om besluiten te nemen. En dan gaat het over. “Like ships that pass in the night”, zei wijlen Daan Bruinooge altijd.

Het gaat niet best met het Havenschap Zeeland Seaports.
Ik heb het in deze kolommen al vaker geschreven. Wedden op verkeerde paarden zoals de Biobased industries, die maar niet van de grond komen en als dat wel gebeurt binnen no time of falen afsteven. Jaarlijks een miljoen gemeenschapsgeld stoppen in dat prachtige tuinbouwproject in de Zeeuwse havenlanderijen via WarmCo. Tja, dat kun je doen, maar het kost veel en liever hoegenaamd niets op. Nou ja niets, het levert die tuinders wat op. Maar verder maar doorgaan met dit project te verkopen als een succes, ja hoor, ammehoela.

De interim directeur Jan Lagasse, die Hans van der Hart, mister rampspoed opvolgde, heeft de organisatie der Zeeuwse havens financieel weer wat op orde gebracht na de moeilijke jaren 2012 en 2013. Er worden weer zwarte cijfers geschreven, maar de vermogenspositie van het schap is behoorlijk aangetast. En nu blijven de verslagcijfers achter en verlaten ook nog eens voor het schap belangrijke bedrijven als Verbrugge de poets of Flushing and Neuzen en dan wil Lagasse, die 1 oktober zou moeten vertrekken, ook nog eens langer aanblijven. Welja, waarom ook niet. Het is in Zeeland vrij gebruikelijk dat interims blijven hangen.

Hij wil aan iets gaan bouwen. Tja.
Zeeland Seaports ziet zichzelf nog altijd als een interessante partner voor andere partijen, maar waarom dienen die partijen zich dan niet aan. Och in Gent roepen ze wel eens wat, maar echt serieus samen werken. Nee, daar wordt al decennia over gesproken, maar er komt niets van. Rotterdam dan. Nou nee, Rotterdam had ten tijde van Bruinooge en Barbé, zich als partner geoffreerd, maar door toedoen van Zeeland Seaports zelve (Van der Hart en zijn OR) werd dat samenwerkingsverband – dat Zeeland op zich weinig overleverde, dat wel) werd die samenwerking vrij ras weer opgeblazen. Met Zeebrugge dan? De haven van Brugge heeft de Scheldehavens niet nodig, is in 20 jaar uitgegroeid tot een moderne bulk en containerhaven tegen de wil van Antwerpen en Gent in. Nee, die doppen hun eigen boontjes wel.
Nee, Zeeland Seaports ziet zichzelf nog altijd als Te pito o te henua ofwel de navel van de wereld, maar is dat natuurlijk niet. En zolang het Zeeuwse bestuur ook zo blijft denken, Zeeland als het centrum van de wereld te zien, dan komt er geen ommezwaai.

“Focus is nodig op datgene wat echt bij Zeeland past en wat het (inter)nationale economisch profiel en de concurrentiepositie van Zeeland versterkt.”
Ik lees het in het coalitieakkoord. Focussen op wat echt bij Zeeland past. Ik denk dat Zeeland blij mag zijn met elk bedrijf wat zich aandient in deze tijd. Zeker als het wat werkgelegenheid oplevert, ook als het geen biomassa, wind- of watergedreven bedrijf mocht zijn. Er zijn al zat kansen verspeeld.
En wat is dat dan. Een bedrijf dat echt bij Zeeland past. Een kerncentrale?

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.