Zeeuwse gedeputeerde weg om weg

IMG_5747De Zeeuwse gedeputeerde Cees van Beveren (CDA) is vandaag afgetreden. Hij nam zijn politieke verantwoordelijkheid voor het debacle rond de verdubbeling van de Sloeweg, die 19 miljoen euro duurder uitpakte dan oorspronkelijk was geraamd. Van Beveren zei een week terug nog dat hij zich niet schuldig voelde voor gemaakte fouten bij het projectmanagement, maar dat hij er wel voor verantwoordelijk was. Dat excuus leek onvoldoende voor de Zeeuwse Staten, want de moties van wantrouwen lagen al klaar.

Overigens stelde Van Beveren in zijn verklaring voor en bij zijn vertrek dat hij het college van Gedeputeerde Staten op de hoogte had gehouden van de ontwikkelingen in het dossier. Dit impliceert dat het volledige college sinds januari heeft geweten dat het de verkeerde kant op ging met het Sloeweg-project. VVD-gedeputeerde Carla Schönknecht, die ten overstaan van de Staten van Zeeland naar aanleiding van Van Beverens vertrek tekst en uitleg mocht geven over de verwikkelingen trachtte Van Beverens uitleg onder de spreekwoordelijke mat te vegen. Op vragen van SP, PVV en D66 bleef de liberale gedeputeerde herhalen dat Van Beverens woorden die van Van Beveren waren.

Nou, ik heb geen enkele twijfel aan Van Beverens woorden. Cees liegt niet. Zo’n man doet dat niet. Nee, het College van GS had vandaag beter – zo met het aantreden van een nieuwe bestuursclub in zicht – collectief opgestapt. Dan geef je vorm en inhoud aan collegiaal bestuur, dan sta je gezamenlijk voor je verantwoordelijkheid voor gemaakte fouten, bestuurlijk en de facto ook ambtelijk.

En fouten zijn er de voorbije periode zat gemaakt. Bezie het Thermphos-dossier, de perikelen rond Delta, de nieuwe openbaar vervoerconcessie, de provinciale reorganisatie inclusief de miljoenen extra kostende afvloeiingsregelingen en nu dan ook nog het Sloewegdossier. Laten we het dan maar niet hebben over de al jaren slepende ziekenhuisaffaire waarbij de provincie de regie ook verspeeld heeft, de bizarre biobase-projecten waar miljoenen in verloren gaan en wat al niet meer.

Met een echt nieuw college van GS zou er – ook al met de aanmerkelijk vernieuwde statenfracties van links tot rechts – in Zeeland waarlijk bestuurlijk een frisse start kunnen worden gemaakt. Enfin, alleen Cees van Beveren is vertrokken. Het CDA zal een opvolger voor hem moeten vinden. Ik hoop van harte dat de Christen-Democraten nu niet het verleden induiken om een kandidaat te vinden, maar naar de toekomst durven te kijken. Jo Annes de Bat, de Goese wethouder uit christen-democratische stal, zou in mijn optiek een prima persoon zijn om zijn bestuurlijke energie in de provincie te steken. Hij is jong, bekwaam, energiek en heeft een bindend vermogen.

En hoe het met het Sloewegdossier afloopt dat zal Zeeland in mei zien. Ik vrees de gebruikelijke sisser. De verantwoordelijk bestuurder is weg, de weg blijft een aan te pakken weg en de kosten zullen – hoe het ook zij – hoger uitpakken. En dat gegeven heeft mensen in Zeeuws-Vlaanderen al aan het twijfelen gezet, omdat er ook nog eens gewerkt wordt aan de verdubbeling van de Tractaatweg. Gaat ook die duurder uitpakken. De Terneuzense wethouder van stagnatie Frank van Hulle zei donderdag nog dat dit nadrukkelijk niet het geval zal zijn, maar ja, wie deze bestuurder de laatste jaren een beetje gevolgd heeft weet dat wat hij zegt meestal heel anders uitpakt.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op Zeeuwse gedeputeerde weg om weg

  1. ad schreef:

    Resterend GS kiest met vertrekkende van Heukelom voor vele oplossing voor zichzelf om hun eigen pluche voor de nieuwe periode te redden Hoezo: collegiaal bestuur? Hoe was het ook weer op Goede Vrijdag: handen in onschuld wassen!? Het feit dat er een extern onderzoek komt naar het interne proces zegt alles over de (vierde) macht.
    Het project Sloeweg snel ontdoen van rare fratsen als links in- en uitvoegen en onnodig natuur tussen de rijstroken. Alles wat ze nu gaan aanpassen komt binnen tien jaar als een boemerang terug met twee keer zoveel kosten.

Reacties zijn gesloten.