“Het gaat U maar rustig slapen” van Jan Lonink

imagesDe voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, de heer Jan Lonink burgemeester van Terneuzen, acht de kans de er in Zeeland een vergelijkbaar ongeluk met een chemicaliëntrein plaatsvindt als in het Oost-Vlaamse Wetteren, mogelijk, maar erg klein, omdat – volgens hem – de treinen in Zeeland veel langzamer rijden. Nou, als daar de gemoedsrust van de Zeeuwen mee veilig moet worden gesteld, dan lust ik nog wel zo’n opmerking. want laat ons wel wezen, als we de Belgen mogen geloven – en waarom zouden we aan hen twijfelen – dan werd het ongeval in Wetteren niet veroorzaakt door snel of te snel rijden, maar door een wisselstoring (die mogelijk te wijten was aan achterstallig onderhoud). Waarvan acte.

En zou dat in Zeeland niet kunnen gebeuren?
Nou meneer Lonink? U zou beter moeten weten.
De risicoinvestarisatie spoorttransport gevaarlijke stoffen Zeeland van 2006 – al weer een beetje op leeftijd, maar alla – is uitermate duidelijk. Goes, Krabbendijke en Sas van Gent worden daarin gekenschetst als ware risicogebieden voor dit soort accidenten. Wetteren staat echt niet op zich. Giftreinen rijden zowat door heel het land en ons buurland, met chemische stoffen, chloor en radioactief materiaal. Zolang alles op roilletjes verloopt is er niets aan de hand, maar dat neemt niet weg dat de risico’s er wel degelijk zijn.
Of Lonink last heeft van Alois Alzheimer weet ik niet, maar hij moet als geen ander weten dat het spooremplacement in Sas van Gent wel degelijk op gezette tijden onderwerp is van onrust. Bij mijn weten druppelde er laatstelijk in 2008 en i december 2011 nog chemisch gif uit een aantal wagons, werden de parate troepen (toch onder Loninks gezet staand) ingeschakeld om erger te voorkomen. En ja, was Lonink ook geen burgemeester van Sas van Gent in 1999 toen een vrachtwagen op een passerende trein inreed met chemicaliën. Ik dacht van wel. Toen moesten nog huizen geevacueerd worden voor de zekerheid en begon de gemeente Sas van Gent een procedure om dat emplacement uit het plaatje verplaatst te krijgen, omdat het risico van 17 giftreinen daags te groot was geworden.
Sas van Gent scherpte de milieuvergunning voor het emplacement zo aan dat ProRail niets anders kon doen dan bezwaar aan te tekenen bij de Raad van State, omdat de Sasse regels (opgesteld overigens na het vertrek van Lonink naar Rijssen) zo streng waren dat er geen trein meer door de kern zou kunnen rijden. De RvS gaf Prorail het voordeel van de twijfel, ook al, omdat de gemeente onderhandelingen met het bedrijf begonnen was over de verplaatsing van het emplacement (iets wat overigens niet gerealiseerd is geworden).
Het “gaat U maar rustig slapen-verhaal” van Lonink klopt niet. Waar risicovolle stoffen verwerkt en vervoerd worden is wel degelijk het risico van ongevallen aanwezig. Zelfs als treinen niet hard rijden. Een lek kan ook rampzalig zijn namelijk.
In Dordrecht wordt dt – een ervaring rijker – zonder meer onderkend. Niet voor niets wordt daar naar aanleiding van het ongeval in Wetteren gepleit voor speciale lijnen voor giftreinen. Of dat haalbaar is, durf ik te betwijfelen.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

6 reacties op “Het gaat U maar rustig slapen” van Jan Lonink

Reacties zijn gesloten.