De ruzie tussen de lamme en de blinde

Kostelijk vind ik het. Dat bericht in het Zeeuwse Halfformaat. Dreigende taal van Martin Verbrugge, de grote man van Verbrugge Terminals, die zegt dat Verbrugge zijn containeractiviteiten naar Rotterdam verplaatst naar Rotterdam als Zeeland Seaports blijft vasthouden aan de realisatie van de WCT in Vlissingen. Ha! Een dreigende Martin Verbrugge, Martin, die goedaardig opvolger van zijn harde vader Anton, de havenbaron.
Ik zie Hans van der Hart, de directeur van Zeeland Seaports, al hakkelend en sputterend (met spuug) reageren. Hahaha, de lamme en de blinde die ruzie hebben. Godallemachtig…


Zowel ZSP als Verbrugge bleven volharden in hun plannen, terwijl iedereen zo’n beetje beseft dat de containerisatie stilaan aan de Zeeuwse havens voorbij is gegaan door nodeloos getreuzel, getraineer (van gedeputeerde Frisse Harry) en gesaboteer (van GroenLinks gedeputeerde Wiersma). Een nieuwe verdieping van de Schelde dient zich weer aan (Antwerpen wil verder, verder in de race om de metalen kisten) en Zeeland bakkeleid om tien jaar oude plannen die nimmer gerealiseerd zullen worden. Ondernemingsgeest van kleine geesten! Toen Sea-Invest zich meldde voor een containerterminal in de Scaldiahaven vonden de twee ruziemakers zich snel in een alliantie om de Belgische onderneming te hinderen en te frustreren, met als gevolg dat de Belgen Vlssingen al ras gedag wisten te zeggen. En nu.
Nu zegt Verbrugge “panklare plannen te hebben voor uitbreiding van containeroverslag: de Verbrugge Container Terminal (VCT). Maar zolang de WCT in een actieplan en meerjarenvisie van Zeeland Seaports blijft staan, begint Verbrugge uit marktstrategische overwegingen niet aan een VCT.
De WCT zou immers klanten kunnen wegsnoepen. Er moet eindelijk eens een keuze worden gemaakt, vindt Verbrugge. “We willen hom of kuit. Voor de WCT is geen markt, dat weet iedereen. Dus stop ermee. Ons plan voorziet op termijn in de overslag van 400.000 TEU (standaardcontainermaat, red.). Wij hebben daarvoor klanten uit Azië en Zuid-Amerika. De VCT schept honderden extra banen. Onze bal ligt op de stip.”

De WCT is niet van de baan, zegt directeur Hans van der Hart van havenbedrijf Zeeland Seaports. Wel wordt het project ‘verder naar de toekomst verschoven’. Van der Hart zegt dat het havenbedrijf Verbrugge zal helpen bij uitbreidingen voor containeroverslag.
Aldus de PZC.
Ik heb de indruk dat in Zeeland alles verder naar de toekomst wordt verschoven, maar we in werkelijkheid ingehaald worden door het verleden.
Als Verbrugge echt in containers wil doen het bedrijf er goed aan om snel, maar heel snel naar de nieuwe Maasvlakte te gaan, maar of Martin daar de slagkracht en de middelen voor heeft durf ik te betwijfelen.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op De ruzie tussen de lamme en de blinde

  1. Tom Willaert schreef:

    Ondernemers die willen investeren moet je koesteren. Ik vind dit verhaal meer zeggen over het gebrek aan daadkracht en visie bij onze geachte bestuurders in de Provincie dan over Martin Verbrugge!

Reacties zijn gesloten.