Zeeland tegen de kano (met aanvulling)

In de tijd dat mijn vader nog in zijn kano peddelde en Wim Gosselaar nog dijkgraaf was van waterschap De Drie Ambachten waren er al plannen om in Zeeuws-Vlaanderen een klein net van watergangen en kreken open te stellen voor de kanovaart. De Axelse Kreek zou een watersportbestemming krijgen – kleinschalig dat wel – om gevogelte en boeren niet te hinderen of te duperen. Het kwam er echter nooit van. De boeren waren tegen, de provincie was tegen, natuurbeschermers waren tegen.

Mijn vader is inmiddels jaren dood en Wim Gosselaar met pensioen en peddelt tegenwoordig maar per fiets de schone dreven in Zeeuws-Vlaanderen af, omdat hij -en velen met hem – op het water nog niets te zoeken heeft. We zijn reeds twee waterschapsfusie verder en nog blijven kreken en waterleidingen verboden terrein voor peddelaars.
Dit weekeind meldde het Zeeuwse Halfformaat: “De kans lijkt verkeken dat er in het midden en het oostelijk deel van Zeeuws-Vlaanderen kanoroutes komen.
De provincie vindt dat die routes niet door kleinere kreken en kreekuitlopen mogen leiden, omdat dit de natuur zou verstoren. Volgens Terneuzen is het dan ‘nagenoeg onmogelijk’ de routes aan te leggen. Gedacht wordt aan kanoroutes tussen Terneuzen en Hulst en tussen Axel en Rode Sluis in België.”
Ach ja, de provincie ligt weer ‘s dwars. Diezelfde provincie die zou graag Zeeland het predikaat van de watersportprovincie in Nederland wil geven, maar er dus niets voor over heeft om die eretitel te verwerven. De natuur zou verstoord worden, de natuur.
Nou ja, de natuur.
De natuur op de Otheense Kreek? en verder op de Spuikreek, tot aan de Axelse Kreek, de natuur. Met de bewoning op steenworp afstand, de fabrieken in de Koegors en een handvol doorgaande wegen nabij, de natuur wordt verstoord?!
Gaat toch weg. Zelfs al zou een regiment aan kanovaarders de Passageule afvaren, dan zal daar geen vogel om malen, zelfs al zou een batterij peddelaars van De Braakman naar Bouchautehaven peddelen, dan kraait daar geen haan naar, zal het de kauwen en kraaien in de laatste Braakmanbossen een zorg wezen. Kijk dat er geen kano’s in de Canisvliet worden toegelaten of in andere beschermde gebieden, dan is nog te begrijpen, maar alles zondermeer afschieten, dat gaat te ver. Veel te ver.
De waterbeheerders moeten eens gaan inzien dat ook mensen, gewone mensen recht hebben op publiek domein, op wateren die ze nota bene zelf mede bekostigen via allerhande waterschapslasten.
Het argument dat boer en natuur er onder zouden lijden mag dan telkens van stal gehaald worden, het is verre van steekhoudend. In andere landen blijkt juist dat kanoërs de natuur juist willen houden zo ze is, klachten in Frankrijk en Duitsland zijn minimaal in aantal, in Schotland is men juist blij dat af en toe een plastic kuip te water wordt gelaten, omdat deze mensen onderweg ook wat drinken, eten en een slaapplaats willen, wat in de la brengen dus, maar ja.
Men, de provincie, het waterschap, wil er niet aan. Typisch dat het bijvoorbeeld in de Biesbosch, toch een natuurgebied, wel kan en mag…

En tot slot nog even een zinssnede uit een recht rapport van de Grontmij over de potenties van een vaarnetwerk te Zeeland: “In het bijzonder biedt het veel kansen voor een grensstreek als Zeeuws-Vlaanderen, want niet alleen zijn er hier vroegere (water)structuren die kunnen worden ontdekt, maar ook de diverse hedendaagse kwaliteiten. En dat in een aantrekkelijk gebied: een afwis- selende overgang van water en land, Zeeland en Vlaanderen. Een vaar- routenetwerk vergroot daarmee tevens het recreatief-toeristisch product van de regio en de Delta.”

Alzodus.

Rapport Vaarroutenetwerk-1

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

8 reacties op Zeeland tegen de kano (met aanvulling)

Reacties zijn gesloten.