Header juni Sjanghai

Terwijl in Zeeland de tijd verspeeld werd met onderzoeken naar de haalbaarheid van een containerterminal, de effecten van zo’n haven op het Westerscheldemilieu en verre omgeving, de economomische gevolgen voor omliggende havens, de mogelijke ontwikkeling van ongewenste verkeersstromen en meer van zulks gingen die gele mensen aan de andere kant van de wereld gewoon aan de slag. Vijftig kilometer van wereldstad Sjanghai regen ze eilandjes aan elkaar met bruggen, dammen en wegen en bouwden ze een van de grootste containerterminals in de wereld.
Snel en zonder veel wezenloos gezeur en gezever.
Een voordeel van een centralistisch systeem, wie zal het zeggen.
Feit is dat Zeeland, in casu de Zeeuwse havens – zonder een fatsoenlijke containerterminal – een rol van importantie in de Hamburg – Le Havre range zullen verspelen. Rotterdam zit er niet mee, die krijgt zijn Tweede Maasvlakte en denkt al aan een derde. De Zeeuwen hebben ze in Rotterdam niet meer nodig. En de Chinezen? Ach…

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken met de tags , , . Bookmark de permalink.