Tekenen van bloei

Met elke nieuwe lente een nieuw begin. Dat wordt althans gezegd. Nu schiet het met dat voorjaar niet erg op, maar de voorbije week zag ik hier en daar wel wat ontkiemen. Ik heb het dan niet direct over natuurlijke zaken, maar meer over economische initiatiefjes, denk- en dokterwerk en groeiend bewustzijn.

Om een voorbeeld te noemen. Begin voorbije week in Den Haag. Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen ventileert ten overstaan van kamervoorzitter Gerti Verbeet de (economische) wensen van Groot-Terneuzen. En wat zegt de goede man: “Zeeuws-Vlaanderen wil voorloper zijn in digitale technologie!”

Lonink was niet alleen. In zijn kielzog was wethouder Pim Broekhuijsen van communicatie, die Jan en Alleman ondervroeg over de mogelijkheden van de nieuwe en sociale media. Onder het motto: “Ja, daar moeten we toch iets mee.”

Dat soort boodschappen gaan niet aan mensen voorbij. Internetondernemers in Zeeuws-Vlaanderen waren blij verrast en besloten deze week om gezamenlijk stelling te nemen naar politiek en marktpartijen om Zeeuws-Vlaanderen verder digitaal te ontsluiten en een goed ondernemersklimaat te scheppen voor de nieuwe digitale entrepreneurs.

Ook de ziekenhuisgroep Zeeuws-Vlaanderen, Zorgsaam, roert zich. Wel meer digitaal, maar mogelijkheden, meer werk verzetten en creeren. Een streven dat te loven valt van de grootste werkgever bezuiden de Westerschelde. Binnenkort wordt bekendgemaakt wat er allemaal nog staat te gebeuren in de ziekenhuiszorg. En een aan Zorgsaam gelieerde medewerker, John Smael gaat geestdriftig verder met het bouwen van allianties tussen zorg, recreatie en andere bedrijfstakken. Het voorbije weekeind kwam er na de koesterpas weer een aanbiedingspas voor de toeristische sector.

In Cadzand raken ondernemers er steeds vaster van overtuigd dat het badplaatsje een slag moeten maken om naar de gunst van de vakantieganger te kunnen blijven ijveren. Cadzand moet een slag maken, met de bouwprojecten Duinhof en Cavelot op de rol wordt er ook iets van de plaatselijke ondernemingen verwacht. Na jaren van verzet door eenlingen lijkt men elkaar nu gevonden te hebben en wordt naarstig nagedacht op aanvullende plannen op de grote projecten. Krijgt Cadzand daadwerkelijk een haven erbij? Rond dat onderwerp zal de komende tijd nog wat gestoeid moeten worden. Een ding is er aan de kust inmiddels wel bijgekomen een padennetwerk voor ruiters.

En ook in de schone stede Hulst tracht Tom Willaert de ondernemers met de neuzen in een richting te krijgen om stad en ommelanden weer goed op de kaart te krijgen. De eensgezindheid lijkt aanwezig. Het zijn allemaal kleine tekens dat een nieuwe zomer, een nieuwe bloeitijd in het verschiet ligt. Tijd om te handelen. Tijd om te planten.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken. Bookmark de permalink.

3 reacties op Tekenen van bloei

  1. Stan de Bakker schreef:

    Op een ander Forum (Linkedin) al eens dezelfde geluiden laten horen: Synchroniseer eerst met Vlaanderen de Belastingen, scholen, regelgeving etc. vooraleer je verder gaat met hoogdravend geneuzel waar je toch niks mee kunt. Doe je dit niet, dan mis ik in deze discussie duidelijk een Luchtfietsstalling en een Gebakkenlucht bakkerij.

  2. Tom schreef:

    Zelfkritiek was de Zeeuws-Vlaame ondernemer jarenlang vreemd, de schuld lag altijd bij een ander, het liefst bij de gemeente.
    Helaas zijn er nog steeds ondernemers die het gek vinden dat er minder klanten komen naar hun winkel of restaurant die al sinds 1988 niet meer is verbouwd. Nog steeds zijn er ondernemers die het teruglopend aantal overnachtingen in hun verouderd hotel, of camping steken op het niet vegen van de duinovergangen door de gemeente.
    Gelukkig klinken er de laatste jaren ook nieuwe geluiden en begint hier en daar bij de ondernemers het besef door te dringen dat klanten niet meer vanzelf komen en er moeite moet worden gedaan om de klant of toerist te verleiden. De krimpende en bezuinigende overheid verandert naar een orgaan dat faciliteert, ipv initieert. De private sector moet aan de slag.

Reacties zijn gesloten.