“Terneuzen kan mijn kloten kussen…” (met reactie Lonink)

Piet Vroon

Piet Vroon

Dat rederij Vroon uiteindelijk geen hoofdkwartier in Terneuzen zou krijgen zag je in januari eigenlijk al aankomen. Toen werd er in de PZC gewag gemaakt van een lekkende kade op de plek waar het kantoor van Vroon zou moeten komen. In plaats van het een en ander voortvarend aan te pakken en ervoor te zorgen dat de kade hersteld zou worden gingen de gemeente Terneuzen en het havenschap Zeeland Seaports een beetje bakkeleien over de kosten. Dat kostte tijd en veroorzaakte bij Piet Vroon, de Bressiaanse reder, ergernis. Behoorlijk wat ergernis en wie de oude Vroon een beetje kent weet dat irritaties Piets gemoedsrust geen goed doen.

Ik denk dat hij dan ook kortgeleden voor zichzelf uitgemaakt heeft dat “Terneuzen mijn kloten kan kussen, we bluuven gewoon in Bresjes”.
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen is, zo meldt de PZC, teleurgesteld. Volgens hem is er alles aan gedaan om Vroon van dienst te zijn. Nou ja, alles, klaarblijkelijk niet genoeg. Ja, nu duidelijk is geworden dat Vroon het Terneuzense getreuzel meer dan zat is, zou er een oplossing zijn aangedragen door ZSP.

Nee hoor, Terneuzen blijft gewoon – zeker op het gebied van ruimtelijke ordening en bouwen – een rampspeodig beleid voeren. Met een wethouder van stagnatie die alleen gaten in de stad heeft geslagen en een ro-mannetje als Lodewijk Nolson, die vaak bivakkerend in Brussel, ontwikkelingen in Terneuzen blokkeert, frustreert en zie Vroon – irriteert, alsof dat de taak van een hedendaagse ambtenaar is, zorgen dat niets van de grond komt.

Ik weet nu al dat het woonzorgcentrum dat aan de Pierssenspolderstraat in Sluiskil zou moeten komen met 69 appartementen er niet komt. Althans niet in die omvang. Het Terneuzense college van B en W heeft bedenkingen bij de omvang van het plan van ontwikkelaar Roobeek en de ligging dichtbij het Kanaal Gent-Terneuzen zint Terneuzen niet omdat er daardoor extra veiligheidseisen gelden. Het lijkt er op dat Sluiskil waar langzaamaan door de ligging bij het kanaal aan een bouwstop gaat aanschurken. Bouwen aan het kanaal in Terneuzen gaat dan weer – dankzij Nolson en Van Hulle met hun flexibel normbesef – een stuk makkelijker. Vijftig appartementen bovenop een winkelcentrum waar niemand op zit te wachten, dan kan en mag dan weer wel.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

11 Responses to “Terneuzen kan mijn kloten kussen…” (met reactie Lonink)

  1. Henk Siersema schreef:

    Nu ben ik benieuwd naar de reacties van de volksvertegenwoordigers in Terneuzen. Het is daar al zolang en zo stil !……. Hoe krijg je het samen voor elkaar om de grootste reder van Nederland buiten de deur te houden?……… Eigenlijk schaam ik me enorm dat ik mij daarop ook nog aangesproken moet voelen, want ik hoorde daar toch ook bij? Laten we ons niet groter voelen, maar eindelijk wel groter tonen. Minimaal naar de omvang van Zeeuws Vlaanderen. voorstad van Gent. Dat merk moet de markt op dan raken we langzaam maar zeker verlost van die mini bestuurders.

  2. Eric de Rijcke schreef:

    Gemeente woostburg heb je dat gelezen .Ik denk niet dat de gemeente woostburg nog een derde kans krijgt .Dus gemeente laat eens zien waar jullie tot in staat zijn .Ik zou zeggen toon eens waar jullie toe instaat zijn en zorg dat de werk gelegenheid toeneemt ipv afneemt .En dat dit prioriteit heeft en ze geen lucht kastelen moeten bouwen .Ik zou zeggen gemeente de een zijn dood is de ander zijn brood .Ben benieuwd waneer er witte rook uit de schoorsteen komt in woostburg

    • Inwoner van GEMEENTE SLUIS schreef:

      Dat zou nou nog eens mooi zijn als we dit giga bedrijf in ons eigen West Zeeuws Vlaanderen zouden kunnen behouden. Gemeente Sluis PAK die kans. Bij en met Piet Vroon kan er veel, maar je moet niet met hem leuren. …doe dat dan ook niet en ga in gesprek….

  3. Jan Lonink schreef:

    Nu de feiten. Aangetekende brief van 15 juni 2015 van directie van Vroon, ondertekent door directeur Van der Walle, aan de gemeente Terneuzen met het verzoek dat de kade in orde moet zijn en dat de nieuwbouw in juli 2016 moet kunnen beginnen en klaar zal zijn dan in december 2017. Met een schema er bij dat loopt tot maart 2018, kant en klaar. Alle onderhandelingen is dat nooit veranderd. De gemeente kan het bouwrijp opleveren op dat moment. Het bestemmingsplan kan op 2 juni worden vastgesteld. De gemeente kan dus leveren. Zou het kunnen dat de offshore-markt en de markt van reders drastisch is veranderd? Zou het kunnen dat een bedrijf strategische keuzes heeft moeten of willen wijzigen? Hebben jullie daarover onderzoek gedaan? Voor het bedrijf niet leuk en goed, maar voor de regio ook niet.
    Het zou blogschrijvers uit Hulst en ex-raadsleden sieren dat ze hun kennis niet alleen uit de krant halen, maar zich ook informeren. Kom van de studeerkamer af en verdiep je. Of bel eens met diegenen die aan tafel zitten.

    • van Gremberghe schreef:

      Vroon heeft zijn eieren verdeeld over meerdere mandjes. Gaat het bij het broedsel in het ene niet goed, wordt dat in een ander gecompenseeerd. En over strategische keuzes gesproken, Vroon heeft er een gemaakt; dan maar geen hoofdkantoor in Terneuzen ( laat onverlet dat Vroon toch nog altijd twee verdiepingen betrekt in het Terneuzense Schuttershofgebouw).

    • Michiel groeneveld schreef:

      Dus er is tussen juni 2015 en maart 2016 door de gemeente uitsluitend gewerkt op basis van een schriftelijk verzoek van Vroon? Vervolgens tussentijds rapporteren over problemen en oplossingen die er nog niet zijn?
      Betrokkenheid van de klant creëeren doen ze tegenwoordig anders. En wie dat niet doet, is inmiddels al weg – oh wacht, in Terneuzen….

  4. inwoner van Terneuzen schreef:

    Moraal van de déconfiture van de gemeente Terneuzen met de directie van Zeeuwsvlaamse transnational Vroon is dat het waarschijnlijk schort aan een kwalitatief goede communicatie tussen de betrokken actoren. Feit is dat bedrijven die wereldmarkten (24-uur economie) bedienen snel moeten kunnen inspelen op veranderende marktomstandigheden. Feit is ook dat, voorzichtig geformuleerd, bestuurders, ambtenaren en hun adviseurs o.a. in Terneuzen de nieuwe tijdgeest en de ‘sense of urgency’ vaak niet helemaal weten te doorgronden. Eigenlijk kent dit dossier, doordat de kern-communicatie tussen belangrijke actoren stokt, alleen maar verliezers. In de beeldvorming hebben de bestuurders van Terneuzen gefaald, de ‘footlose’ firma Vroon heroriënteert zich en de regio likt wederom de wonden (o.a. fors banenverlies, reputatieschade etc..) als Vroon straks een locatie zou kiezen buiten Zeeuws-Vlaanderen.

  5. Ivoren Toren. schreef:

    En nu de feiten. Vervolgens geeft Lonink ’n opsomming van suggestieve zaken en zet hij vraagtekens bij de financiele haalbaarheid voor wat de plannen van Nederlands grootste rederij betreft. Feit is dat de Terneuzense procedure voor Vroon veel te lang
    heeft geduurd.Geef Zeebrugge deze kans en na ’n week zijn de vergunningen geregeld.

  6. frits jansen schreef:

    Controleert of schrijft de secretaresse van de Dhr. Lonink z’n teksten niet? Het is een bijzonder mager verweer, waar ook qua Nederlands heel wat op is aan te merken. Zou dit ook een teken zijn van de middelmatigheid van ons dagelijks bestuur? Als je je verdedigt doe het dan goed.

  7. Gericke schreef:

    Provincie, gemeentes, Zeeland Seaport. Wie wil er nog meer van die instanties die blijkbaar niet goed functioneren. Vervroegde vertrekregeling ambtenaren, Vertrekpremie Delta baas, problemen Waterdune, Sloeweg te duur, Tractaatweg al boven budget, Plan Perkpolder???, vertrek Verbrugge naar de Belgen en windmolenbedrijvigheid naar Rotterdam, Glastuinbouw Westdorpe, Vroon mislukt, Kop van de Noordstraat, Kennedylaan west, winkels Snowbase, jachthaven. Daar zit toch een lijn in van voortdurend gestuntel. Het enige dat wel lukte waren de streetraces in Smidschorre. Maar daar waren dan ook geen ambtenaren bij betrokken bij de start en toen het goed liep werd het verboden. Verder zijn de Zeeuwse instanties geweldig goed in het aanleggen van natuurgebieden met rondom prikkeldraad en verboden toegang bordjes en met het ontpolderen van goede landbouwgrond. En met tol heffen. Wedden dat straks de hele kust ook nog verder vol wordt bebouwd net als bij de Belgen.

Reacties zijn gesloten.