Het drie keer mis van Zeeland Seaports

IMG_0938 - versie 2Martin Verbrugge en de zijnen zoeken hun heil in Zeebrugge. Het Zeeuwse overslagbedrijf is van plan om in het Albert II dok in de Vlaamse haven, naast de grote containerrederijen die er al zitten, een containerterminal te bouwen. Met de aanleg is een investering gemoeid van ruim 21 miljoen euro. De plannen voor de Verbrugge Containerterminal (VCT) in het Sloegebied gaan de ijskast in. Het overslagbedrijf is tot dat besluit gekomen omdat van Zeeland Seaports de voorbije jaren een gebrek aan medewerking werd getoond.

Ja en Verbrugge moet – als ze mee willen gaan in de containerflow – wel wat. De transportdivisie van Verbrugge heeft al sinds jaar en dag vaste voet aan de grond in Zeebrugge en Felixstowe, waar samengewerkt wordt met het Singaporese PSA, maar op de thuismarkt, in Zeeland dreigde Verbrugge – door het uitblijven van een WCT, een VCT en zelfs een Sea-Investterminal – buiten spel te komen staan. Voor een bedrijf dat wil blijven groeien geen prettig vooruitzicht. Het heeft nog lang geduurd voor de stap over de grens werd gezet. O ja, Martin Verbrugge heeft zelf Zeeland Seaports diverse malen gewaarschuwd, maar ving bot bij Hans van der Hart en de zijnen. Welnu, het leed is geleden. Te langen leste wijkt Verbrugge uit naar Zeebrugge. Lang kon het bedrijf overigens ook niet wachten met de lancering van dit plan, want ook in Zeebrugge raakt de uit te geven grond voor containertrafieken langzaamaan uitgeput.

Zeeland kan het dus schudden. Nou. En dan klinken er wat verongelijkte geluiden in de abdij. “Hoe hebt dat kunnen gebeuren? Dit is een slag voor de Zeeuwse economie…” Jaja, en wie zeggen dat? Nota bene GroenLinks en de ChristenUnie, twee partijen die potjandorie in het vorige college van GS en daarvoor hemel en aarde bewogen hebben om de plannen voor WCT en VCT en wat al niet meer af te schieten. De bestuurder/boswachter Marten Wiersma toonde zich voor hij aantrad als gedeputeerde groot tegenstander van de Zeeuwse containerisatieplannen en toen hij op het pluche zat was traineren het enige wat hij kon doen. Is er in Zeeland niemand meer die dat weet, is iedereen dat vergeten. Moet die ongerustheid van die partijen dan niet met een enorme korrel zout genomen worden?
IMG_0921
Nou…Hans van der Hart – de in eigen kring veel geroemde directeur van Zeeland Seaports – vertrekt op 1 oktober. Die zal bij zijn heengaan nog wel wat pluimen in de kont krijgen gestoken van die en gene. Maar in feite heeft deze man de gezamenlijke Zeeuwse havens weinig diensten bewezen. Grote projecten zijn geflopt, er is veel voorgeinvesteerd, maar die investeringen leveren geen rendement op, integendeel. De Zeeuws havens zijn ten dele veranderd in een kassengebied voor tomaten en auberginekwekers (in Rotterdam lachen ze er nog om), de Zeeuwse havens zijn trekkers geworden voor vuilverwerkers en slopers, voor stront-en puinverwerkers. De afvalput van de Delta.
Ik mag hopen dat er snel een goede nieuwe roerganger aantreden zal, die nog probeert te redden wat er te redden valt.

En in Den Haag, daar stelt men nu vragen over Belgische overheden die met subsidie zwaaien. Alsof dat het echte probleem is…

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Een reactie op Het drie keer mis van Zeeland Seaports

  1. Peter schreef:

    Wat zonde. Eindelijk een groot project waarvoor de maatschappij niet diep in de buidel hoefde te tasten, gaat het niet door. De besluitvorming over de WCT loopt al 14 jaar!

Reacties zijn gesloten.