Open brief stichting Belvos aan raad en CdK Zeeland

In een vorige bijdrage beschreef ik ietwat van de angstcultuur die heerst in Vlissingen. De stichting Belvos, die al jaren waarschuwt voor met name de financiële rampspoed in de Scheldestad, vindt nu dat de hogere politiek – wat dat ook moge zijn – moet ingrijpen in Vlissingen om erger te voorkomen. Bijgaand de open brief aan raad en de Zeeuwse gouverneur.

‘Hogere’ politiek sta op!

Blijkbaar is de schreeuw om aandacht voor de onderlinge verhoudingen onder ambtenaren, werkzaam op het stadhuis te Vlissingen, en de verhouding van de loyale ambtenaar tot de bestuurlijke top tot grote hoogte gestegen, dat een uitvoerende ambtenaar een schrijven – weliswaar anoniem – bij de Stichting Belvos plaatst.
Kennelijk is door het huidige bestuur de sfeer op het stadhuis te Vlissingen zo verziekt geraakt, dat ingrijpen door de gemeenteraad van de gemeente Vlissingen dan wel – beter – door de Commissaris van de Koning – meer dan op zijn plaats is.

Nu staat de gemeenteraad van Vlissingen niet bekend om krachtdadig optreden, meer om bestuurlijke zwakte en zwalkend (financieel) beleid, doch hoeveel signalen heeft men nodig om nu wel eens op te treden.
Falende wethouders hun gang laten gaan,  is tot daar aan toe, een bonnetjesaffaire met een ‘eigen bestuurlijke toets’ is op het randje van bestuurlijk niets doen c.q. wegkijken c.q. geen commentaar, maar loyale ambtenaren het bos in sturen zonder hen zichtbaar en kenbaar hulp te bieden, is meer dan schrijnend en verbazingwekkend.

Daar verbleekt het principe “kicking the can down the road’ van de laatste jaren door het bestuur van de stad bij, is als een junk (lees: gemeenteraad Vlissingen) verslaafd aan geld (uitgeven) een voetnootje in de geschiedenis van de stad, doch is voor het bestuur van de stichting Belvos zelfs geen teleurstelling meer, daar zij de verbazing over zaken die spelen ten stadhuize Vlissingen meer dan voorbij is!

Maar van de Commissaris van de Koning/Provinciale Staten kan en moet men ingrijpen durven verwachten.
Het ontbreken van integriteit in de meest brede zin van het woord en (bestuurlijke) wanorde bij een autonome gemeente zijn redenen om keihard in te grijpen, of moeten uiteindelijk de burgers van de gemeente Vlissingen het voortouw nemen om strafrechtelijk aangifte tegen een falend en sjoemelend bestuur niet alleen in overweging te nemen, maar daadwerkelijk trachten uit te voeren nadat alle concrete omstandigheden van het geval ( inclusief de daarbij horende documenten ter onderzoek) op zijn merites zijn beschouwd en aanleiding (kunnen)geven om voornoemde stap (lees: aangifte) te zetten!

We zijn benieuwd naar de reactie van c.q. optreden door de ‘hogere’ politiek!

Namens het bestuur van de stichting Belvos,

J.J. Paap
voorzitter

5 september 2013

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , . Bookmark de permalink.