Ringeloren

Heeft U ze gezien vanavond op het VRT-nieuws? De Vlaamse premier Kris Peeters en de Antwerpse havenschepen Marc van Peel? Ze speelden de hoofdrollen in een itempje over de Schelde, over de verdieping van de Schelde. Die is nu afgerond, de grote containerschepen kunnen nu zonder hobbels van zee tot in de haven, over een op peil gebrachte route met een diepgang van overal minimaal 13 meter. Het duurde even voor het zover was – de schuld van de Hollanders – maar uiteindelijk gingen ze – de Hollanders – nadat nadrukkelijk gewezen werd op de enorme importantie van de uitdieping voor Vlaanderen, aan het werk.

De discussie rond natuur voor een diepere zeeweg vormde bij hen – de Hollanders – voor nogal wat maatschappelijke discussie, maar in Vlaanderen hoegenaamd niet, omdat daar werd ingezien dat de Antwerpse haven in een jaar opbrengt wat de staat BelgiĆ« jaarlijks kwijt is aan onderwijs.
Nou ja, en meneer Peeters gaf ook en passant even aan wat het volgende grote project is voor Vlaanderen, een nieuwe zeesluis bij Terneuzen, en hopelijk – hij zei het gewoon – gaan ze – die Hollanders – daar niet zo moeilijk over doen als over de verdieping van de Westerschelde, want als ze – de Hollanders – dat weer wel gaan doen, dan gaat ook de verwezenlijking van de Vlaamse wens jaren vergen.
Heeft u het niet gezien? Prima.
De Koningin van Zeeland zal het ook vast wel gemist hebben.
Net zoals al die andere Zeeuwse zielen die altijd de mond volhebben over samenwerking,
maar nog altijd niet door hebben dat wij – de Hollanders – ons bij voortduring
door onze Zuiderburen laten ringeloren

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , . Bookmark de permalink.

Een reactie op Ringeloren

  1. Tom schreef:

    In het geval van de nieuwe zeesluis in Terneuzen is er wel veel meer een Nederlands belang, dan bij de verdieping. Terneuzen kan nl. een nieuwe toegangspoort worden voor de binnenvaart en het spoor in Noord-Frankrijk. Misschien dat zelfs de containerterminal om deze reden beter in Terneuzen kan worden gelegd dan in Vlissingen. In Terneuzen hebben ze ook geen Kaloot.
    Het grote probleem zal zijn dat er vanuit Den Haag geld moet komen om te investeren in Zeeuws-Vlaanderen. Misschien verzint Den Haag wel een T-tag voor boten op het kanaal?

Reacties zijn gesloten.