Waterdunen en N61

“Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland vindt het funest dat de Crisis- en Herstelwet opnieuw vertraging oploopt nu de behandeling van de wet in de Eerste Kamer is uitgesteld tot na 17 maart. Brinkman: “De bouw- en infrasector verkeert in zeer zwaar weer en heeft die wet keihard nodig. Afgelopen jaar zijn er al 45.000 arbeidsplaatsen verloren gegaan. De orderportefeuilles zijn leeg. Procedurele versnelling is zeer gewenst. Onze sector reikt oplossingen aan, het is aan Den Haag om de besluiten te nemen.”

De Crisis- en herstelwet zou in eerste instantie op 1 januari 2010 van dit jaar van kracht worden. Door deze nieuwe vertraging is dat op zijn vroegst op 17 maart, ná de gemeenteraadsverkiezingen. De Eerste Kamer vindt dat minister-president Balkenende haar vragen onvoldoende beantwoord heeft, zodat de behandeling van de wet wederom een maand vertraagd wordt.

Door de Crisis- en herstelwet kunnen grotere infrastructurele projecten sneller worden opgepakt. Daardoor levert de wet snel de nodige banen op. Nog meer verwachting had Bouwend Nederland van de ingebrachte mogelijkheid in de wet om ook kleinere projecten in de woningbouw efficiënter van start te kunnen laten gaan. Dat is in het belang van opdrachtgevers, van opdrachtnemers en uiteindelijk in het belang van de economie.” Dit meldde het Vastgoedjournaal gisteren.

Je zou denken dat naar aanleiding van dit soort berichten ook in Zeeuws-Vlaanderen enige reuring zou ontstaan, maar nee hoor. Niets.

Waarom dan wel ? Nou ja, simpelweg omdat van de zes miljard euro die het kabinet voor deze crisisregel vrijgemaakt heeft er enkele honderden miljoenen naar Zeeuws-Vlaanderen zouden komen. En wel voor twee projecten; Waterdunen en de N61. Projecten die voor jaren extra werkgelegenheid zouden kunnen genereren.

Maar ja, Waterdunen wordt -zeker in West-Zeeuws-Vlaanderen- niet gezien als een economisch project, maar simpelweg als een nieuw natuurverhaal dat ingebed is in de hele ontpolderingsdiscussie. “Velen zijn tegen”, wordt voortdurend door de groep opponenten geroepen. En wat de N61 betreft heb je te maken met Zeeuws-Vlaamse activisten die – niet gehinderd door enige dossierkennis – een volledig vierbaans trace eisen. Alleen al vanwege het verhaal dat de regio Zeeuws-Vlaanderen tegen de twee projecten in de voorgestelde uitvoeringsvorm zijn kan in Den Haag tot gevolg hebben dat in plaats van de twee Zeeuws-Vlaamse projecten er elders in den lande alternatieven worden gevonden. En dat zou – in mijn ogen – bijzonder jammer zijn.
Zie ook Compensatie

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken. Bookmark de permalink.