SGP en de bereikbaarheid

Zeeland is slecht bereikbaar. En Eemnes is de best bereikbare plek in Nederland, maar ja, laten we wel wezen, wie moet er naar Eemnes, wat moet je in Eemnes doen. Laat ons Eemnes, maar mooi Eemnes laten en moge de Eemnesser bevolking zich prijzen dat ze alle plekken in Nederland mooi binnen de 80 minuten kunnen bereiken.Wat moet je nu met zo’n onderzoek als dat van het VPRO-programma Nederland van Boven. Wat moet je met iets dat iedereen al lang weet. Niets, zou je denken, maar nee, nota bene de SGP in de provinciale staten van Zeeland gebruikt zo’n onderzoekje om te gaan pleiten voor voor een vernieuwing van de A58 en verbeteringen aan de noord-zuidas. Daarmee hobbelt de SGP mooi en braaf achter de werkgevers en KvK aan die al geruime tijd voor meer asfalt of liever een bredere A58 pleiten.

Punt is echter en dat moet de SGP toch ook weten is dat je met een bredere A58 echt niet dichter bij Eemnes, dan wel de Randstad komt te liggen. Het grootste deel van het jaat ben je vanuit Vlissingen – met een rijbaantje erbij – ook echt niet veel sneller in Bergen op Zoom. Nou ja, nu we 130 mogen karren op de snleweg, boeken we misschien op dat tracé 1,5 minuut winst, maar een strookje asfalt erbij brengt die winst echt niet. Nou ja, in het drukke zomerseizoen scheelt het wellicht iets.
Maar dat gemekker over Zeeland als zoveelste Waddeneiland dat vind ik zo misplaatst, het stimuleert alleen dat randstadsdenken waar we alhierre toch al zo last van hebben. Alsof de Randstad zo goed bereikbaar is. Het is maar wat je meet. Ik kachel sinds vorig jaar op zeer gezette tijden ons kleine land door en moet zeggen dat van Hulst naar de Moerdijk en van Zaanstad tot Harlingen in hoegenaamd nooit op hindernissen, obstakels dan wel files stuit. Tussen Dordt en de Coentunnel is het echter regelmatig aanschuiven en duurt het veel langer dan de 78 minuten die de Eemnesser nodig hebben om overal te komen.
Afstand en reistijd zijn twee verschillende zaken.
En nu weet ik ook niet hoe vaak die mensen uit Eemnes naar Zeeuws-Vlaanderen moeten reizen en wat voor martelingen ze allemaal moeten doorstaan om er te komen. Ik reis als Zeeuws-Vlamingen nogal wat af en merk dat de stede Hulst in een wat ruimere context dan alleen de Nederlandse, helemaal niet zo ongunstig ligt. Ik rijd tegenwoordig op een ochtend naar mijn kind in London, zit binnen dik drie uur in Parijs of Keulen, Brussel (met zijn veel gemakkelijkere luchthaven en hogesnelheidstreinstation) is meestentijds binnen het uur te bereiken. Parkeren is bovendien bij onze Belgische vrienden nog een stuk goedkoper dan in die verafgelegen randstad. Van New York naar huis reizen deden we in 7 uur via Brussel, via Amsterdam zouden we in de dubbele cijfers zijn beland. Dus waar lullen we eigenlijk over.
Eemnes.
Nee, en daar steun ik de KvK wel in.
Waar we hier in Zeeland eens iets aan moeten doen is ons regionale wegenstelsel.
Die vermaledijde N61 bijvoorbeeld, die laat nu nog steeds op zich wachten omdat een stel dorpsidioten in IJzendijke – de groeimetropool van West-Zeeuws-Vlaanderen – nog steeds aan het procederen zijn voor een tweede afslag naar het plaatsje waar ze hun nering drijven. En als die uitgemekkerd zijn, beginnen ze wellicht in Schoondijke weer te mieren of komt Guus wellicht weer afkakken met zijn flessenhals bij de Braakamn. Zouden die mensen nu echt het dorpsbelang willen laten prevaleren boven het regionale belang? Ik vrees van wel.
Goed, dan hebben we vorige week de eerste stappen gezet voor de verbreding van de Tractaatweg. Zou Axel dan ook weer gaan zeuren om een afslag meer of minder. En wanneer wordt Rapenburg – Terhole eens aangepakt. Staat ook al jaren op de rol. Laat ook maar op zich wachten. En dan heb ik het alleen over Zeeuws-Vlaanderen. Op Schouwen is op plekken ook niet vooruit te komen. Op Tholen ook niet, en als de Vlaketunnel eruitligt dan krijgt centraal Zeeland bijkans een hartinfarct.
Nee, Zeeland is eigenlijk best te bereiken, maar in Zeeland schiet je van geen kanten op.
Maar daar zitten ze in Eemnes niet mee…

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , . Bookmark de permalink.