Praten en niets doen

imagesDe drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn al een jaar met de provincie in overleg over de problematiek van illegaal overnachtende vrachtwagenchauffeurs op bedrijventerrein in Zeeuws-Vlaanderen. Overleg dat eigenlijk moet resulteren in het aanbrengen van voorzieningen voor deze truckers op aangewezen parkeerterreinen, maar dat tot op heden weinig heeft opgeleverd. De kranten tekenden het op, de gemeenten lieten weten dat de problematiek de voorbije maanden wat verminderd is.

“Er wordt binnenkort weer overlegd”, zegt wethouder Frank van Hulle van Terneuzen en alleen al uit die opmerking mag worden geconstateerd dat de problematiek zal blijven aandurven. Dat vooral Oost-Europese chauffeurs hun combinaties in Zeeuws-Vlaanderen zullen blijven parkeren om er in te kunnen overnachten. Bij McDonald’s in Terneuzen, bij de grensovergang in Westdorpe, bij Vaartwijk in Axel, in Oostburg en in Hulst. Nothing really changes, life goes on. Sinds de Belgen het overnachten in de cabines langs de weg verboden hebben schieten de truckers op weg naar het perfide Albion of op de terugweg naar de Oost in de avonduren de grens over en leggen ze het hoofd ten ruste in Zeeuws-Vlaanderen.

Dat Van Hulle merkt dat de klachtenstroom minder dik is geworden kan kloppen, maar dat komt dan vooral omdat de Belgische instanties – door de perikelen in Calais, met de asielzoekers en de stakingen bij de veren – wat coulanter zijn geworden en oogluikend toestaan dat er op parkeerterreinen bij bijvoorbeeld Jabbeke en Mannekensvere in de cabines wordt geslapen. Het zijn per slot van rekening de vrachtwagenchauffeurs die door de problemen bij de veren en Kanaaltunnel de meeste hinder ondervinden. De voorbije maanden werden de vrachtwagenchauffeurs in Engeland zelfs weken achtereen geparkeerd – voor dagen soms – op de autosnelweg M20 tussen Maidstone en Folkestone, maar dat is allemaal aan een wereldvreemde bestuurder als Van Hulle voorbijgegaan. Als de Belgen weer eens gaan controleren staat Terneuzen en Axel weer vol Poolse en Roemeense combinaties, let maar eens op…

De regionale overheden staan voor de keuze. Of er wordt een of meerdere terreinen met voorzieningen aangewezen of de Belgische weg wordt gevolgd en er wordt handelend opgetreden tegen chauffeurs die in hun cabine overnachten. Zo simpel is. Vooralsnog kiest men voor de derde optie, die feitelijk geen optie is; praten en nietsdoen.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Responses to Praten en niets doen

  1. Jan schreef:

    Optie 1 en Optie 2 kunnen niet zonder elkaar. Wanneer je een terrein/terreinen aanwijst maakt men er alleen gebruik van als het op andere plekken verboden is (en handhaven). Handhaven heeft alleen effect als er een alternatief is (Belgie zit al op slot, dus waar sturen we ze naar toe?). Aan de Mosselbanken is er nu al een terrein beschikbaar, en dat wordt niet gebruikt. Een echte oplossing moet in internationaal verband worden gevonden, en niet alleen op het gebied van parkeren.

Reacties zijn gesloten.