Visserij Breskens binnen paar jaar passé

IMG_0646De visserij in Breskens is binnen afzienbare tijd voltooid verleden tijd en om die reden doet het gemeentebestuur van Sluis er goed aan om nu geen kaptalen te verspelen aan de verplaatsing en nieuwbouw van de plaatselijk vismijn. Dit stelt Henk van Hanegem van visgroothandel Agromey in een brandbrief aan het college van B en W en de raad van Sluis. Van Hanegem kent als geen ander de visserijwereld in Breskens en doet het bestuur van de gemeente de suggestie om de sector – of wat er nog van over is – eens goed te analyseren en die analyse dan vervolgens mee te laten wegen in de besluitvorming.

Zoals eerder gemeld wil Sluis dik een miljoen uittrekken voor de verdere uitwerking van de plannen voor de herinrichting van het havenkwartier, de verplaatsing en nieuwbouw van de vismijn, de uitbreiding van de jachthaven en de bouw van appartementen en een hotel buitendijks. Omwonenden hebben tegen de grootschalige plannen bezwaar gemaakt. Tot die laatste groep behoort Van Hanegem niet, hij wil alleen voorkomen dat Sluis grote hoeveelheden geld over de balk gaat smijten.

In ongezouten taal – op Bressiaanse wijze dus – meldt hij:

Geachte dames en heren,
 
Naar aanleiding van de publicatie in de regionale pers “Snel door met haven van Breskens “
 
Hebben de dames en heren al eens zorgvuldige gekeken naar de leeftijds opbouw van de schippers en bemanning van de nog resterende vissersvloot van Breskens, inclusief onze vissers uit België.
Hebben de dames en heren al eens zorgvuldig gekeken naar de economische en financiële toekomst van onze vissersvloot.
Mochten jullie dat gedaan hebben, dan is er maar één conclusie mogelijk; de Breskense visserij is binnen 5 jaar verleden tijd.
Er blijft zegge en schrijve een schip over en dat is de BR 7, die bij gebrek aan kopers, dus gezonde prijs vorming, snel zijn heil elders zal zoeken.
Zoals momenteel de BR 14 al doet.
Zijn de dames en heren van mening dat er nog jonge starters zullen komen in de visserij? Helaas weer is het antwoord negatief.
De toekomstige visserij wordt steeds verder beperkt in zijn mogelijkheden, zowel uit Den Haag als zeer zeker uit Brussel.
We noemen Natura 2000, windmolen parken op zee, Greenpeace die stenen mag storten in visserij gebieden, de discard ban, de groene lobby.
 
Als U, dames en heren, dit met een gezond verstand bekijkt, gaan we toch geen nieuwe vismijn bouwen, die ettelijk miljoenen gaat kosten en die men over 5-7 jaar kan gaan verhuren als disco voor de jeugd of sporthal.
 
Ook Uw financiering is louter drijfzand.
U stelt dat er geld, een miljoen / +, van de te bouwen appartementen op het Kaaiplein, gegenereerd gaat worden.  Hoe komt U daarbij?
1.       Het is helemaal niet zeker, zelfs zeer twijfelachtig dat er een vergunning komt om buitendijks te mogen bouwen
2.       En mocht die er, onder druk van economische belangen, toch komen, gaan we dan de toekomstige bewoners en ondernemers vertellen dat ze
5-10 maal per jaar niet naar binnen kunnen, zonder natte voeten? Leuk verkoop argument.
3.       Om dit op te lossen zou je Rijkswaterstaat kunnen vragen over de gehele lengte  de damwand te vervangen en tevens 2 meter hoger te maken.
4.       Rijkswaterstaat is wellicht hier wel voor te porren, mits er wat tegen overstaat en dat zal zijn; de overname van de havens.
Dat betekent dat de jaarlijkse onderhoudskosten voor de gemeente Sluis zijn.  Vele jaren weigeren om de havens over te nemen omdat
de onderhouds kosten groter zijn dan de havens opbrengen en nu zouden we dit dan gaan doen ????
N.B. bovenstaande geldt ook voor de middenhavendam.
 
Nee, laat de huidige vismijn staan waar die is, gebruik het zolang nodig, het verdwijnen van schepen/visserij zorgt automatische voor opheffing.
Renoveer de boven verdieping ten bate van het visserij museum.
 
Mocht uitbreiding jachthaven aan de orde komen, dan pas wanneer Cadzand vol is en er  een nieuwe wachtlijsten ontstaan; dan kan er eens gekeken
worden naar de huidige visserijhaven. Tegen dat het zover is, is de vismijn allang overbodig.
Inrichting van de visserijhaven als jachthaven voor rekening en risico van Jachthaven Breskens b.v., die voor de toestemming, als tegenprestatie, de
Beneden verdieping van het huidige vismijn gebouw moeten overnemen en daar doen ze mee wat ze willen.
 
Tenslotte de kotter, Wilma, die ligt momenteel al te roesten in de haven. Eenmaal ergens boven op wordt dat  alleen maar erger en de onderhouds kosten,
worden door de initiatief nemers zwaar onderschat. Dus niet doen, gauw naar Gent naar de sloperij, is tenslotte niet ver varen.
 
Vroeger zei men in Breskens; ik heb geen ezel die geld schijt.
Nu, vandaag heeft ook de gemeente Sluis geen ezel die geld kakt en de inwoners van de gemeente Sluis al helemaal niet.
 
Dus ophouden met de onzin, geen geld over de balk smijten en de rekening door de inwoners laten betalen.
Dat doet Den Haag al voldoende.
 
Zeer bezorgde inwoners van Breskens en gemeente Sluis
 
 
Met vriendelijke groet – kind regards,
mit freundlichen Grüssen – cordialement – saygılarımla.
 
Henk van Hanegem
Agromey Holland b.v.
Deltahoek 46, Postbus 37
4510 AA Breskens
Nederland – The Netherlands.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties uit de raad en Breskens.

Over van Gremberghe

Journalist en internetondernemer. Verslaggever in algemene dienst. Schrijft over Zeeland, Neder- en buitenland. Over wat wel en niet gebeurt, over reizen en soms over gewone mensen. Immer gedreven en oprecht, voor zover daar sprake van kan zijn.
Dit bericht is geplaatst in DAAR : Zeeuwse zaken, GINDER; Nationale en internationale zaken, HIER ; Zeeuws-Vlaamse zaken met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Responses to Visserij Breskens binnen paar jaar passé

  1. Rob Traas schreef:

    Als zo alles negatief bekijkt dan kan je gewoon de deur op slot doen en de sleutel in de kaai gooien. Als er niks gedaan wordt dan weet je zeker dat alles verdwijnt, maar ook de toeristen. Er wordt nu nog steeds met winst gedraaid in de vismijn.
    Met het waarborgen van een vismijn in de toekomst, zorg je voor de mogelijkheid als de visserij weer aantrekt, voor kleine schepen in Breskens als thuishaven vis aan land te brengen. Het zal natuurlijk nooit meer zo worden als in de ‘gouden’ tijden van weleer.
    Maar als de vissershaven en de jachthaven zo aantrekkelijk gemaakt wordt, dan blijft Breskens een echt vissersdorp en een plaats die voor de toeristen ook aantrekkelijk blijft. Daar profiteren we toch allemaal van. Hierdoor blijven de voorzieningen in Breskens ook aanwezig. Als we Breskens niet op de kaart zetten, dan zal je zien dat er in een rap tempo allerlei voorzieningen verdwijnen. Kijk maar eens om ons heen hoe het met de andere dorpen in onze gemeente gaat. En dat willen wij niet!!!!

  2. Lange Heeren schreef:

    Misschien is het een idee de veerboot weer terug in Bresjes aan te laten meren? Je komt dan direct aan tussen de visrestaurantjes in de haven, je kan er zelf vis uitzoeken op de veiling of zelf vangen, er is een prachtig vismuseum, je kunt tot laat in de avond verser dan vers vis eten. Lijkt me een fantastische belevenis. En je kunt gezellig en veilig weer met de (particuliere) veerboot weer terug. Onze buitenlandse gasten weten zoiets ook zeker te waarderen. Een goed voorbeeld is te vinden in List, op het waddeneiland Sylt. Google maar eens, dan zie je wat ik bedoel.
    Wellicht kan de vrijkomende ‘oude’ veerhaven dan ingericht worden als zeejachthaven met alle voorzieningen die daarbij horen. Met een fijne disco in het leegstaande veergebouw? Grijp uw kans. Bresjes moet volgens mij gebruik maken van zijn kleinschaligheid, dit koesteren en uitbaten. Met liefde en oog voor detail, maar niet gelikt uitgewerkt lijkt me dit plan onder de juiste voorwaarden best een goede kans maken.
    Ik heb dit idee al vaker en elders gepost, doe er mee wat u wilt.

Reacties zijn gesloten.